Gezelschapsspelletjes

baricade

In ons gezin hebben we altijd veel spelletjes gedaan. Van jongst-af-aan speelden we regelmatig gezelschapsspelletjes. Monopolie, risk, cluedo, sjoelen, rummikub, stratego, dammen, schaken, barricade en later kolonisten. Ieder jaar kwam er wel een mooi spel bij. Toch blijven er een aantal favoriet en spelen wij die nog steeds ook met onze eigen kinderen. En soms vind je weer zo’n parel in de kringloop winkel. Dat overkwam mij met Barricade. Helemaal geweldig.  

Wat voor gezelschapsspelletjes spelen wij?
Op dit moment hebben we een aantal spelletjes die het goed doen. Spelletjes die qua tijd niet al te lang duren. Want meestal komen deze spelletjes net voor het slapen gaan op tafel. Nog even het laatste half uur een spelletje. Dan zijn deze meer dan geschikt.

Skip.bo
Een kaartspel waar je zo snel mogelijk al je kaarten kwijt moet zien te raken. Je kunt het spel een beetje aanpassen zodat je weet hoelang je het speelt. Leeftijd 7+

blokusBlokus
Strategisch spel. Bij blokus veroveren de spelers vakje voor vakje het spelbord. Het is een strategisch spel voor vier spelers.  Het is de bedoeling om al je steentjes weg te spelen. Je kunt hierbij je tegenstanders vast zetten en blokkeren. Leeftijd 7+

Memory
Een spel waar je twee dezelfde kaarten moet vinden.Leeftijd 3+

Pesten
Een kaartspel waar je zo snel mogelijk je kaarten moet zien kwijt te raken. Leeftijd 6+

En als je meer tijd hebt hebben wij een nieuw spel aangeschaft:
ticket to rideTicket to Ride.
Spelers verzamelen treinkaarten om stations te bouwen. Ze banen zich een weg door de verschillende tunnels en proberen aan boord van de veerboot te geraken.  Op die manier maken de spelers zich meester van de spoorwegen door Europa

Dit is een spel in de categorie : Kolonisten van catan. Een strategisch spel hoe meer je het speelt hoe leuker het wordt. Maar trek er maar gerust een uur voor uit om het te spelen.

Makkelijk allemaal te bestellen bij planethappy.

Wat is zo leuk aan spelletjes spelen?
Samen iets doen met elkaar. Het bord klaarzetten. Alles uitstallen en dan onder een genot van een drankje de dobbelstenen laten vallen. Samen maar toch alleen het spel aangaan met elkaar. Winnen of in ieder geval de anderen zo bespelen dat ze last van je hebben. Maar soms ook iets gunnen waardoor de ander weer verder kan. Daarom zijn spelletjes die niet zo lang duren goed voor ons. Want er kunnen meerdere potjes gespeeld worden en meerdere personen kunnen winnen of verliezen. Ik merk dat wij elkaar graag mogen dwarszitten in de spelletjes die wij spelen. Winnen is belangrijk maar ook het samen spelen. En soms is daar die traan als je toch verliest.

Gezelschapsspelletjes in ons gezinshuis
In ons gezinshuis heeft het spelen van gezelschapsspelletjes ook nog een andere waarde. Als je sommige kinderen met elkaar laat spelen dan is het geen gezelschapsspel maar een vechtschapsspel. Je ziet de kinderen spelen en bekvechten. Hun stemmen gaan omhoog en worden harder. Ze schelden en bedenken hun eigen regels om maar te winnen. Het is boeiend om te zien hoe snel ze ruzie hebben. Maar als je dan het spel stil legt en vraagt waarom ze zo spelen kijken ze je aan van :”waar heb je het over?”. Ze hebben dan niet eens door wat mij stoort en dat ze boos tegen elkaar doen.  Jolanda Salwegter heeft een mooi artikel geschreven over het gezelschapsspel in therapie setting. Maar ook herkenbaar in ons Gezinshuis. Hoe kinderen hun achtergrond laten zien in het spelen van gezelschapsspel. Voor mij is het weer een AHA moment, zo herkenbaar.
Het spelen samen met de kinderen geeft verbinding. Samen aan tafel, dicht bij elkaar maar onder een strakke begeleiding. Ze leren regels en zich te houden aan vaste afspraken. Op je beurt wachten en rekening houden met de regels die er gelden. Je ziet de kinderen genieten. Momenten wat ze koesteren en elke avond terug willen laten komen!

 

Gelezen op de website van Jolanda Salwegter, speltherapeut en spelagoog.

Valsspelen of creatief omgaan met spelregels?
Wanneer de therapeut zich in een winnende positie bevindt, kan het vragen of het de winnende kaart juist wel of niet moet uitspelen. De keuze van het kind is van therapeutische waarde en verwijst vaak naar het klachtgedrag. Het moment waarop een kind de regels aanpast, zegt iets over de frustratietolerantie of het moment waarop hij zich bedreigd voelt. Sommige kinderen spelen vals om niet te hoeven winnen, wat kan verwijzen naar problemen in de ontwikkeling van de eigen identiteit. Kinderen die niet valsspelen zijn hier soms in hun ontwikkeling nog niet aan toe of voelen zich zo onderdrukt dat zij niet anders kunnen dan zich aan de regels houden.
De keuze voor een bepaald spel zal meestal door het kind gemaakt worden. Deze keuze zegt iets over de problematiek van het kind en kan een directe metaforische waarde hebben. Bij spellen als: “valkuil”, “pesten”, “liegen” en “levensweg” is deze vaak overduidelijk. Soms zijn de thema’s minder duidelijk zoals “veilig thuis komen” bij “mens-erger-je-niet”, of paradoxale communicatie bij “geen Ja, geen Nee”. Bellinson (2002, 96) zegt hierover datde spelletjes die kinderen kiezen in de therapie en de stijl waarmee ze die spelen, informatie onthullen over hun psychische denkwereld en de problemen die ze tegenkomen in de buitenwereld en in hun gezinnen”.  Artikel vanaf internet: http://www.praktijkspel.nl/nieuws/

Ook leuk om te lezen:
http://ingridbennink.nl/de-invloed-van-bedrijfsspelletjes-op-effectiviteit-2/
Mooi artikel voor het bedrijfsleven.
In coöperatieve gezelschapsspellen staat samenwerking centraal. In deze samenwerkingsspellen speel je niet tégen elkaar maar mét elkaar. Met deze coöperatieve spelvormen leren kinderen overleggen, naar elkaar luisteren, samen beslissingen nemen en creatief denken. Vanaf 3 jaar t/m voor volwassenen! http://www.earthgames.nl/webshop/producten/cooperatieve-spellen.html

Gezelschapsspelletjes zoals memory, lotto en domino zijn ook zeer geschikt om taal te leren, vooral voor het leren van (nieuwe) woorden. Door te benoemen, te omschrijven of te (laten) raden wat er op het plaatje staat, breidt een kind zijn/haar woordenschat uit. Door een zin bij het plaatje te maken oefent het kind de zinsbouw. http://kindentaal.logopedie.nl/site/stimuleren_van_de_taalontwikkeling

 

Leave a Reply