In ons gezinshuis  willen we graag dat de kinderen een positieve leerhouding ontwikkelen. Vaak zie je de kinderen wegzakken in een negatieve spiraal van zelfbeklag. Ze hebben al zoveel meegemaakt en hun hoofd zit te vol om ook nog maar iets te leren! En er wordt al zoveel voor hun beslist wat heeft leren voor zin? Mijn vraag is dan ook steeds:hoe werkt dat leren dan bij hen en hoe kun je de kinderen motiveren om intrinsieke motivatie te ontwikkelen?  Op de NOT vond ik bij Bazalt  het boek over een growth mindset en het belang voor het leerproces geschreven door: Barry Hymer en Mike Gershon. Het boekje gaat in op : gemotiveerd zijn; graag uitdagingen aangaan; leren van fouten; en weten dat ze hun intelligentie kunnen laten groeien! Wauw, dat is wat ik de kinderen graag meegeef niet alleen gezinshuis kinderen, maar iedereen!

Wat is mindset?
Het boekje gaat over je mindset. Een mindset is een overtuiging over jezelf en je basiseigenschappen, zoals bekwaamheid en aanleg, geloof,persoonlijkheid,politieke voorkeur, talent enz.  Mensen met een  fixed mindset geloven dat basiseigenschappen zoals intelligentie in wezen stabiel zijn. Mensen met een growth mindset geloven dat deze eigenschappen kunnen groeien; dat ze kunnen veranderen, en onder bepaalde omstandigheden opbloeien of juist verwelken.

Hieronder een paar uitspraken en website over Growth en Fixed mindset.
Ouders die uitgaan van de groeitheorie zijn meer geïnteresseerd in het leerproces, het proberen, de inzet.

Kinderen van de groeitheorie stelden zichzelf juist leren tot doel: voor hen was een toets een manier om te zien hoe ver ze gevorderd waren en wat ze nog konden leren.

‘De growth mindset geeft mensen de mogelijkheid om te doen waar ze van houden. En hiervan te blijven houden, ook als het moeilijk wordt… De growth mindset geeft je de mogelijkheid om datgene wat je doet op waarde te schatten, ongeacht de uitkomst.’ (C. Dweck)

Op de website van Mier las ik een aantal voordelen van een Growth mindset. Ik wil je ze niet onthouden.

1. Plezier in de dingen die je doet, ook als je er (nog) niet goed in bent.
Je hoeft niet te denken dat je ergens al goed in bent om het met plezier te kunnen doen.

2. Verbeter je relaties
Degene met een growth mindset wil een partner die hem laat zien waar zijn fouten zitten, die hem helpt om een beter persoon te worden, die hem aanmoedigt om nieuwe dingen te leren.

3. Je voelt je nooit stom als je aan het leren bent.
Mensen met een growth mindset gaven antwoorden als ‘Als ik ergens hard voor werk en ik begin het door te krijgen’. (Dweck)

4. Neem de verantwoordelijkheid voor je leven.
Een growth mindset helpt je om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties en beslissingen omdat je anderen hier niet de schuld van geeft

Voor het hele artikel klik hier

Op de website van fixie en growie staan tips voor thuis.

Wat zeg je tegen een kind?
Prijs een kind zoveel je wilt, maar richt je op het groeiproces. Bewonder vooruitgang, prijs hard werken en oefenen en complimenteer doorzettingsvermogen. Op deze manier stimuleer je een groeimindset, waarbij kinderen leren genieten van uitdagingen en plezier krijgen in de inspanningen die ze hiervoor moeten leveren.

Focus op het proces
Prijs doorzettingsvermogen, de aanpak van het kind en zijn inzet

Focus op inspanning
Richt je complimenten op hard werken en oefenen

Focus op groei
Laat het kind zien dat je gelooft in de groeimogelijkheden van talenten en intelligentie en laat het kind zijn eigen groei ervaren

Focus op leren
Sta model voor ‘een leven lang leren’ en vertel het kind hoe je jezelf steeds bent blijven ontwikkelen. Geef het kind mogelijkheden om nieuwe dingen te leren, zonder dat hij het gevoel heeft direct de beste te moeten zijn. Geef het kind inzicht in de vaardigheden die hij nog moet ontwikkelen (bijvoorbeeld zich concentreren of hulp durven vragen) en help hem bij het aanleren ervan.

Wil je het hele artikel en de website bekijken klik hier

Youtube Film over een growt mindset door Proffessor Carol Dweck.

Professor Carol Dweck auteur van Mindset: Professor psycholoog aan de Stanford-universiteit.