Als ik mijn lokaal rondkijk zie ik tafeltjes met daarop een bakje van het coöperatief leren. Een wandkast met daarop schriften en een kunstwerk. Bovenop de kast staat een verdwaald plastic bloempje. De wand bij mijn bureau is gevuld met een digibord en whiteboards. Op de vensterbank liggen wat spullen van de kinderen.  Ik moet denken aan mijn blog van vorige week. Hoe zet ik de natuur in tegen stress, trauma en hechtingsproblematiek bij kinderen.  Als groen zoveel invloed heeft op onze kinderen waarom doen we daar dan zo weinig mee? Als het zoveel beter is en zoveel meer plezier en resultaat geeft. Waarom laten we dan deze kans liggen? Daarom een pleidooi voor meer groen in en rond de klas.

Een aantal voordelen van groen in de klas.

-Er is wel degelijk een positieve relatie aangetoond tussen een groene schoolomgeving en de cognitieve ontwikkeling, het leren van kinderen. 

-Onderzoek wijst uit dat kinderen op ‘groene scholen’ minder pestgedrag vertonen.

-Planten in het klaslokaal kunnen eraan bijdragen dat jongeren zich socialer gedragen en zich minder vaak ziek melden.

-Een groene plantenwand in de klas vergroot het concentratievermogen van de leerlingen en leidt tot een betere aandacht.

-Uitzicht op groen vanuit het klaslokaal waar leerlingen een pauze doorbrengen draagt bij aan een sneller herstel van het concentratievermogen en het verminderen van stress.  

-Een groener schoolterrein en groenere buitenruimte daaromheen gaan gepaard met een betere cognitieve ontwikkeling qua werkgeheugen en concentratievermogen.

-Groen in de klas zuivert de lucht en vermindert concentraties CO2 en vluchtige organische stoffen: frisser en gezonder. 

– Planten absorberen geluid waardoor er een aangename akoestiek ontstaat. 

– Doordat planten water verdampen, wordt de lucht frisser en schoner en minder droog. Hierdoor voel je je lekkerder in de klas

Interessante bevinding waar ik nog over na blijf denken: ‘gebruiksgroen’, waar je iets mee kunt doen, sporten bijvoorbeeld, heeft een sterkere stressverminderende werking dan groen waar je alleen maar naar mag kijken.

Als we dit weten waarom gebruiken we groen in de klas zo minimaal? Waarom besteden we heel veel tijd en energie aan allerlei methoden en aanpassingen als groen zo’n grote bijdrage kan leveren aan een beter en socialer milieu in onze klas. Ik pleit er dan ook voor om hier meer aandacht aan te besteden. Als kinderen zoveel tijd in een lokaal doorbrengen dan gunnen we ze toch een groener lokaal.

Voorbeelden voor in de klas.

Groen op tafel
Ieder kind zijn eigen plant op tafel. Of een plant per groepje. Als iedereen zijn eigen plant krijgt of meeneemt naar school dan heb je zo al 25 planten in je klas. In de vakanties nemen de kinderen hun eigen plant weer mee naar huis. Hier leren ze ook nog eens hoe je een plant moet/kan verzorgen. 

Groene wand.
Op de website groen in de klas, zie je kant en klare voorbeelden. Ook kun je hier een groene wand bestellen.

Lesideeën met planten.

Tekenen: bekijk een plant en maak er een tekening van.
Schilderen: Schilder een plant
Handvaardigheid: ontwerp je eigen plantenbak. Extra: met waterreservoir.
Sociale vaardigheden: verzorgen van het plantje in je groepje
Natuuronderwijs: onderzoek: Planten en zuurstof
                                               Hoe groeien planten
                                               Namen van planten

Planten in de klas dat ga ik onderzoeken en proberen. We gaan zorgen dat er planten op de vensterbank komen en planten op de tafels van de kinderen. Ik zag een aantal mooie voorbeelden op Pinterest van planten in de klas. Eén was die met plastic cd hoesjes en gras. Deze ga ik zeker uit proberen. Voor het idee klik hier

Maar ik hou jullie op de hoogte. Ga je zelf ook bezig met groen in de klas laat dan een reactie achter.

Al met al een aanrader om met planten in je klas te beginnen.

Wil je meer lezen dan kijk hier:

schoolpleinen van de toekomst’ hebben verschillende voordelen: ze zijn gezond, aantrekkelijk en leerzaam, bevorderen de biodiversiteit, leveren een bijdrage aan het klimaatbestendig maken van de leefomgeving en het kunnen zo plekken worden waar kinderen, ouders en buurtgenoten ook na schooltijd nog graag zijn. Onderzoek wijst uit dat kinderen op ‘groene scholen’ ook minder pestgedrag vertonen.

 

Misschien weet u anderen die misschien ook belangstelling hebben voor dit artikel dan mag u dit gerust delen. Like mijn Facebook even als je nog meer van dit soort artikelen wilt lezen. Heel erg bedankt hiervoor.