Routines geven je rust om buiten de lijntjes te kleuren.

Zonder nadenken zwaai ik eerst mijn rechterbeen over mijn stang als ik op mijn fiets stap. Probeer dat maar eens te veranderen door eerst je linkerbeen erover heen te zwaaien. Mijn sleutels steek ik met mijn rechterhand in het slot. En elke morgen eet ik een sinaasappel bij het ontbijt. Vaste patronen in het dagelijks leven geven je rust en ruimte in je denken. Het geeft je de mogelijkheid om creatief bezig te zijn. Ze geven je veiligheid. Stel je voor dat er geen regels waren in het verkeer! Kijk alleen maar naar de verkeerslichten. Je vertrouwd erop dat als het rood is dat mensen stoppen en als het groen is dat je door kunt rijden. Niks zou meer stress geven als je alles eerst moest checken voordat je door kunt rijden.

Routine en gedrag.

Ik moest hier aan denken toen ik bezig was met routines en  gedrag. Hoe kunnen we routines inzetten om bepaald gedrag te bevorderen. Wat kan ik kinderen leren zodat heel de groep hier gaat baat bij heeft.Moeten we ons niet meer focussen op gewoonten dan op het steeds corrigeren van gedrag. Hoevaak roepen we niet dat ze moeten lopen in de gangen. Maar als we dat nu aanleren als gewoonte. Een routine vanaf het eerste begin dat ze op school zijn. Wat voor effect zou dit hebben als ze in groep 6.7 of 8 zitten.

Routine en triggers.

Het kan ook zijn dat routines lastig zijn en het een soort van trigger wordt wat je graag af zou willen leren. Vaste patronen in je denken of handelen wat je tegenhoudt om tot volle bloei te komen. Is een verslaving misschien iets wat ons veiligheid geeft en wat zo’n routine is geworden dat we daar niet van af kunnen komen. Of boosheid is dat iets wat we zo gewend zijn om naar te grijpen als er maar iets is wat ons frustreert we daar naar grijpen!

Hoe werkt dat in ons brein.

Hoe komen we aan vaste gewoontes en blijven we die volhouden. Als je iets nieuws leert b.v. veters strikken dan doet iemand het voor. Je kijkt en neemt het op. Daarna ga je het zelf een keer proberen. En als het lukt dan gebeurt er iets in je brein. Ergens in je brein wordt er een verbinding gelegd. De actie maakt een klein paadje in je brein. Maar hoe vaker je veters strikt hoe groter en sterker dit pad wordt. En na een tijd is het pad zo sterk en diep dat je niet meer hoeft na te denken als je je veters strikt. Het is een routine geworden een vaardigheid waar je niet meer bij na hoeft te denken. 
Nu kun je ook wel bedenken dat aangeleerde routines soms zo hardnekkig kunnen zijn als je ze weer wilt afleren. Na een tijdje niet meer veter strikken zal het pad vervagen in je brein. Maar helemaal vergeten doe je het niet en je pakt het zomaar weer op.  Hetzelfde geld voor fietsen. Je brein houdt nog steeds een verbinding in stand ook al is het minder sterk. 

Maar hoe doe je dit dan hoor ik je al zeggen. Dat is zeker niet makkelijk en iedereen herkent dat wel. Ik ben er achter gekomen dat je nieuwe routines moet koppelen aan routines die al werken. 

Hoe kun je nieuwe routines leren.

Hiervoor gebruik ik het onderstaande schema. 

1.Vroeger
3.Wat wil ik weer oppakken
2.Nu
4.Koppel ik aan vaste routine

1. Zet je routines die je vroeger deed of die je vanuit je opvoeding mee hebt gekregen in dit vak. Sommige routines zijn er nog steeds anderen zijn al lang geen routine meer van jezelf.

2. Doe dit ook met de routines van vandaag. Wat zijn de routines en je vandaag veel aan hebt. Of routines die je graag zou willen afleren.

3. Wat voor routines zou je willen meenemen vanuit vroeger. Of wat voor nieuwe routines zou je graag in je leven willen hebben. 

4.Wat zijn je sterke routines in je leven van dit moment die heel sterk zijn en waar je de nieuwe routine aan kunt koppelen. Want uit onderzoek is gebleken als je een nieuwe routines wilt beginnen of een oude weer wilt oppakken is het handig om deze te koppelen aan een vast patroon wat je al doet.  

Voorbeeld:

Ik vul het vierkant in. 

Vroeger Mediteren, voetballen, lezen, op de fiets naar mijn werk. Wat wil ik weer oppakken Mediteren
Nu Nieuws lezen op mobile, hardlopen,  Sinaasappel eten elke dag.Koppel ik aan vaste routine Sinaasappel eten in de ochtend.

Ik wil mediteren gaan oppakken. 

Vandaag heb ik een routine van elke ochtend een sinaasappel eten. Deze routine staat en ik hoef er niet meer over na te denken. Ik stap uit bed. Als ik beneden kom eet ik eerst een sinaasappel. Ik heb al een sterke routine en koppelt daar een nieuwe gewoonte aan vast. Dus onder het eten van mijn sinaasappel ga ik mediteren. Lees ik een tekst. Overdenk ik mijn dag. Sta ik even stil bij wat ik heb. Ook al duurt het maar 5 minuten.

Stel je voor dat het bevalt dan kun je het makkelijker omzetten in meer tijd door b.v. eerder uit bed te komen.

Routines en werk. 

Ga eens zitten met je collega’s wat voor routines gebruik je in je groep of afdeling. Wat zijn sterke routines en helpt de groep om een positieve groep te zijn. Wat zou je kunnen invoeren of versterken?

Waarom werkt dit. 

Het is gebleken dat je nieuwe informatie beter en makkelijker verwerkt en onthoud als je dat koppelt aan je lange termijn geheugen. Ook bij verandering van gedrag kan het helpen om het te koppelen aan iets wat je al doet. 

Soms kunnen andere mensen je hierbij helpen en worden zij een routine om je te blijven motiveren. Als je wilt sporten sluit je aan bij een groepje en vraag of iemand je altijd op wil halen! Geef iemand toestemming om erna te vragen. Lees samen een boek of help elkaar om samen iets te doen.

Routines geven rust. Je kunt je sterke routines gebruiken om nieuwe te ontwikkelen.

Leave a Reply