www.andrebolks.nl
Flarden uit ons verleden hebben impact op ons heden.
Wat is het toch wat mij zo kan raken. Dat ik me onveilig voel bij iemand die ik niet ken. Een vluchtige ontmoeting die mij zo in verwarring achter kan laten. Flarden uit ons verleden hebben impact op ons heden. Wat we als jong kind al opgeslagen hebben in ons systeem komt naar boven op momenten dat ik het niet voorzie. 

Flarden uit ons verleden hebben impact op ons heden.

Als ik terug loop naar mijn tent en mee beweeg met de stroom van duizenden conferentiegangers, valt het me op dat ik de mensen om mij heen scan. Voor mij zie ik al die gezichten en regelmatig draai ik mij om opzoek naar een glimp van herkenning. De uitdrukkingen op hun gezichten boeien mij. Ik hoor de lach en zie een groepje met elkaar wat lol maken. Iemand draaft mij voorbij, met dikke rimpels boven zijn ogen. Ik let op de verschillende kleding stijlen. Een pet of een hoed. Soms een ‘hallo’ of een ‘hé, jij ook hier?’. 

De meeste mensen ken ik niet. Toch reageert er soms iets binnen in mij. Herkenning in de diepste van mijn wezen. Een onveilig gevoel, een alarmbel of een blik kan mij raken en onzeker maken. Of die lach en een hartelijke groet, ze maken me blij en ik glimlach.

Wat is het toch wat mij zo kan raken. Dat ik me onveilig voel bij iemand die ik niet ken. Een vluchtige ontmoeting die mij zo in verwarring achter kan laten. Flarden uit ons verleden hebben impact op ons heden. Wat we als jong kind al opgeslagen hebben in ons systeem komt naar boven op momenten dat ik het niet voorzie. 

Het is voor mij weer een bevestiging om stil te staan bij de verbindingen die in mijn hersenen zijn gemaakt. Over de betekenis van al die wegen in mijn brein op het hier en nu. En wat is het fijn om deze signalen te herkennen.

Groet André

Ik las een artikel over ‘ minder stress in de klas’. Het volgende raakte mij. 

“Wil je als school echt werk maken van een stressverlagende omgeving, begin dan met je speelplaats. Een kale betonnen vlakte is een bron van conflict. Gelukkig zie je steeds meer scholen die het anders aanpakken. Ontharden, wat planten neerzetten en idealiter zelfs wat dieren of een groentetuin. Leraren zijn soms bang dat ze het overzicht verliezen als er te veel verstopplekjes zijn. ‘Achter die hoekjes wordt er misschien gepest’, redeneren ze. Maar op een saaie speelplaats pesten leerlingen elkaar net uit verveling!

Voor een training over stressregulatie bij jou op school neem contact met me op. Ook is het mogelijk om een Webinar voor je school te organiseren om een indruk te krijgen wat je allemaal kunt doen.