De bronzen weken

De Laatste weken van het schooljaar,
vaak aangeduid als ‘De Bronzen Weken’,
vormen een cruciale periode voor het afscheid nemen in de klas. 

Het Belang van Afscheid Nemen in het Onderwijs.

Afscheid nemen is meer dan alleen een formele afsluiting van een periode.
- Het stelt hen in staat om te begrijpen dat veranderingen normaal zijn en dat ze kunnen omgaan met afscheid nemen.
- Het biedt het een gelegenheid om emotionele verbindingen te versterken en waardering te tonen voor de tijd die samen is doorgebracht.
- Het helpt ook bij het bevorderen van zelfbewustzijn en groei door middel van reflectie op prestaties en ervaringen.
- Bovendien bereidt het leerlingen voor op toekomstige veranderingen en uitdagingen.

boek bronzen weken

E-book de Bronzen weken

De theorie achter de Bronzen Weken verklaart waarom het zo belangrijk is om aandacht te blijven besteden aan het proces van afscheid nemen.

3 weken elke dag een werkvorm in je mailbox

Je hoeft niet elke ochtend opnieuw na te denken over welke werkvormen je kunt gebruiken. Gedurende drie weken ontvang je de werkvormen rechtstreeks in je mailbox. Ook zaterdag en zondag zodat je iets meer werkvormen hebt om uit te kiezen. 

Ebook + 25 werkvormen op papier

Niet alleen de werkvormen in je mailbox, maar ook op papier. Dat is handig voor het gebruik. 

Focus van de Bronzen Weken

boek bronzen weken

Afscheid nemen is een belangrijk  onderdeel van het proces van verandering en groei. Het niet erkennen en verwerken van afscheid kan leiden tot het vasthouden aan het verleden en het niet volledig kunnen omarmen van nieuwe ervaringen en uitdagingen.

In school houden we ons vaak bezig met afscheid. Maar we zijn er niet zo bewust mee bezig. Denk aan het het einde van een project, afscheid van een leerdoel maar ook aan het eind van het jaar, schooljaar


Strategieën tijdens de Bronzen weken

Het erkennen en verwerken van afscheid tijdens de Bronzen Weken is van wezenlijk belang.
Het stelt ons in staat om iets nieuws te beginnen en volledig te omarmen wat de toekomst te bieden heeft.
En dat geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkracht

Loslaten van het verleden

Afscheid nemen helpt bij het loslaten van het verleden en het creëren van ruimte voor nieuwe ervaringen.

Emotionele verwerking

 Door onze gevoelens te erkennen en te uiten, kunnen we een gevoel van afsluiting ervaren en klaar zijn om verder te gaan.

Een frisse start

Door afscheid te nemen, kunnen we een nieuwe start maken en met een schone lei beginnen

Nieuwe doelen stellen.

Afscheid nemen helpt leerlingen om zich voor te bereiden op verandering, zoals het overgaan naar een nieuwe klas of schooljaar. Het geeft hen de kans om te reflecteren op wat voorbij is en zich open te stellen voor nieuwe ervaringen en uitdagingen die komen gaan.

Hoe je afscheid neemt, kan een blijvende indruk achterlaten. 

Drie weken lang werkvormen voor je klas in de Bronzen weken.

Elke dag een werkvorm in je mailbox voor drie weken lang. Deze werkvormen helpen je om de volgende stap te maken in het groepsproces van je klas.

Voorbeelden van wat je kunt doen in de klas.

Afwisseling in je werkvormen geeft nog meer plezier en rust in je groep.

Het praten over afscheid nemen is van onschatbare waarde voor leerlingen. Het biedt hen de kans om hun gevoelens te uiten, vragen te stellen en steun te vinden bij hun medeleerlingen en leerkrachten. Door openlijk te praten over afscheid nemen, kunnen leerlingen zich gesteund voelen en beter in staat zijn om met veranderingen om te gaan.

Terugkijken en bespreken

Schrijf op flappen in twee kolommen de letters A t/m Z
De kinderen schrijven op de flap de woorden/situaties die ze bedenken bij letters van het afgelopen jaar, beginnend met de letter die op de flap staat.
Je kunt het ook opdelen in groepen zodat je meerdere verschillende flappen krijgt.
Bespreek het na.

Samenwerken in de groep.

Maak en collage van het afgelopen jaar. Je bent vrij op wat voor manier de collage vorm krijgt. Dit kan met plaatjes/letters enz Maar ook in een groepje/tweetallen of alleen. 

Ken Je Medeleerling.

Je bedenkt over elke leerling een kenmerk, deze vertel je vervolgens aan de klas. De klas moet hierna raden over welke leerling het gaat. Wanneer de leerling is geraden gaat deze zitten.

Thema Muur

Maak een thema muur met allerlei thema’s die het afgelopen jaar zijn langsgekomen. Wat heb je geleerd met rekenen/taal/verhalen/projecten/buitenspelen/gym enz enz. Verzamel ze en laat ze zien. Als je er eenmaal meebezig bent kom je erachter dat je best veel gedaan hebt!

Training

Andre Bolks

Leerkracht,trainer en coach

Met meer dan 20 jaar ervaring in zowel regulier als speciaal onderwijs heb ik veel geleerd over mijn aanpak voor de klas. Het onderwijzen van 'gewone' vakken is geweldig, maar veiligheid vormt de essentiële basis. Mijn rol als rots en water trainer en traumasensitief onderwijs heeft me de fundamenten geboden om elke leerling te begrijpen en te ondersteunen.

Wat heb ik gedaan?

E-book Gouden en zilveren weken.

Meer dan 500 keer downloads

Leerkrachten getraind

Meer dan 300  leerkrachten getraind

Ervaring onderwijs

Meer dan 23 jaar ervaring in het basis- speciaal onderwijs en jeugdzorg..

Hoe kan ik het aanvragen?

Wat krijg je allemaal

  • 25 verschillende werkvormen
  • Informatie waarom de Bronzen Weken
  • Ideeën voor een goed afsluiting
  • Hoe Stress te verminderen bij leerling en leerkracht.

Yearly

  • Working time 24/7 all days
  • 1 free meeting room
  • Max 15 team members
  • Free Tea & Coffee
>