Van versleten knieën tot mijn eerste halve marathon!

Van versleten knieën tot mijn eerste halve marathon! Twee jaar geleden begonnen de klachten aan mijn knie erger te worden. Net in deze vakantie had ik nog samen met mijn broertje een berg afgerend en dat voelde super. En nu had ik last veel last. Zelf zoveel last dat ik mijn wekelijkse voetbalavonden niet meer volhield. En dat deed pijn want ik vind het heerlijk om even een avondje te voetballen. Dus bleef er niks anders over om toch maar naar de fysio te gaan. Met de uitslag van: ‘ hmm meneer ik denk dat het slijtage is en dat u beter niet meer kan voetballen en hardlopen’. Het was toen…

0 Reacties

Werkvormen voor tussendoor thuis en online.

Werkvormen voor tussendoor thuis en online. In heb bewondering voor alle ouders die met hun kinderen thuiswerken. Maar als leerkracht heb je ook een aantal uitdagingen om kinderen online les te geven. En hoelang kun je geconcentreerd werken achter je computer?. Even een lolletje tussendoor. Even iets anders. Voor iedereen is dit wel even nodig. Dat telt ook voor de meesters en juffen.  Daarom een aantal werkvormen die je zo in kunt inzetten thuis maar ook in je online lessen. Doodle je dag/weekend of thema. Doodle zijn kleine tekeningetjes. Kijk het filmpje maar eens.  Laat iedereen een papier pakken en teken je weekend. Je kunt het ook gebruiken als evaluatie! Teken…

1 Reactie

Geslaagd voor Video Interactie Begeleider.

Ik ben geslaagd voor de opleiding:' Video Interactie begeleider' . Vele jaren geleden kwam ik met Video interactie begeleiding in aanraking in ons gezinshuis. Het raakte mij wat korte beelden laten zien van je manier van communiceren. Het kind in beeld brengt en de sterke kanten naar voren haalt.Het gesprek aangaan met de gezinshuisouders/pleegouders en het beeld zo klein makendat de beelden voor zichzelf gaan spreken en je ziet wat er gebeurt in de interactie.  Beelden spreken voor zichzelf en dan als video interactie begeleider de ogen van de pleegoudersmogen openen voor wat er al is en wat er nog versterkt kan worden.  De komende tijd wil nadenken hoe ik mijn kennis over Traumasensitief…

0 Reacties

De hulpverlener.

De hulpverlener. Hulpverlenen is kijken naar de persoon maar vaag de achtergrond kunnen zien omdat er zoveel mist hangt. Het zoeken naar helderheid en een open blik. Het vertrouwen dat de mist eens minder wordt omdat de zon altijd een keer doorbreekt.  Maar zie je de zon wel of kijk je alleen naar de mist.  Soms heb je een ander nodig om dat te kunnen ervaren. Maar ook voor de hulpverlener is het nodig  om het ene zonnestraaltje te vangen. Om daar steeds weer naar terug te grijpen als het weer te mistiger wordt. Want buiten de mist is ook een hele wereld wat invloed op het herstel kan…

0 Reacties

Spel

Belang van spelen Spel is een belangrijnke taal van kinderen. In spel kunnen gevoelens worden geuit En nare ervaringen worden verwerkt. Spelen maakt kinderen slimmer, Het stimuleert de ontwikkeling van het brein. In spel leren kinderen om zich in te leven in anderren. Sociale vaardigheden worden verbeterd. Spelen verlaagt stress. Het bevordert zelfcvertrouwen, motorische vaardigheden, wilskracht, onderzoekingsdrang, creativiteit en geluk. Een mooie video gemaakt door Gea Knol https://youtu.be/BoIxBzTXOPA

0 Reacties

Kijken zonder oordeel. Ik heb een conifeer in mijn voortuin staan als afscheiding. Als ik thuis kom dan zie ik hem van een afstandje al staan. Het is geen mooie connifeer maar hij doet wat hij moet doen. Hij is groen en het laat zien waar mijn tuin begint. Maar als je dichterbij komt dan valt je wat op. Het lijkt of er nog een andere struik in mijn conifeer groeit. En ja hoor hoe dichter je bij komt zie je grotere bladen en zelf trosjes druiven hangen. In mijn conifeer zit een druiven struik. De klimplant heeft zich door de hele conifeer heen verweven.  Ik denk dat daardoor…

0 Reacties

Praten we alleen over het gedrag wat we zien of kijken we naar de gedachten en het gevoel wat er onder ligt.

Praten we alleen over het gedrag wat we zien of kijken we naar de gedachten en het gevoel wat er onder ligt.  In de trainingen die ik geef vertel ik altijd iets over de cognitieve driehoek.  We zien altijd het gedrag maar vragen we ons wel eens af waarom iemand dit gedrag vertoond?  Als je een kind kunt helpen om hun gedrag te gaan begrijpen moet je je wel richten op de gevoelens en gedachten die onder het gedrag liggen.  Als een kind gedrag laat zien wat niet helpend is voor hem of haar kun je de cognitieve driehoek erbij pakken. Heel vaak gebruiken we allerlei consequenties maar leren…

0 Reacties

Een kopje koffie.

Een kopje koffie Zeven jaar geleden zette ik mijn huis open voor uithuisgeplaatste kinderen. Met armen wijd open zou ik ze een fijn thuis bieden. Ik legde de lat niet te hoog. Ik wilde er voor ze zijn met een kopje thee en een arm om hun schouder. Ik maakte tijd en ruimte voor kinderen die niet meer bij hun eigen familie kunnen wonen. Kinderen die zoveel moeten missen, wat voor mij en mijn familie zo vanzelfsprekend is. Na ruim zeven jaar zorgen ben ik erachter dat het niet meevalt. Deze kinderen hebben moeite met relatie en verbinding, daardoor is gezellig een kopje theedrinken al haast onmogelijk. Voor relatie…

0 Reacties

Ouderparticipatie Is het gezinshuis draait om wederkerigheid maar dat is een uitdaging.

In het blad van balans magazine van december is een dossier toegevoegd over ouder participatie.  En vooral het interview met Wim Goossens heeft mij weer aan het nadenken gezet. Hij is als expert-docent actief en geeft onder meer les in ouderschap en ouderschapsbegeleiding. In het artikel staan waardevolle dingen maar meteen ook zaken waar ik als professional even naar lucht moet happen en het ook spannend vindt om het te passen. Voor mij blijven er vragen en uitdagingen naar het lezen van dit artikel.  Goossens zegt: “Ouderparticipatie draait om wederkerigheid, waarbij de professional meer moeite moet doen om zich in de context van de ouder te verplaatsen. “ Als…

0 Reacties

De impact van de netwerken op het dagelijks leven van het pleegkind.

Aan het begin van 2019 wil ik graag stil staan bij het grote netwerk van de kinderen. Wie zijn er betrokken, en waar hebben de kinderen allemaal mee te dealen. Voor mij is het weer goed om bewust te zijn van de plek die de kinderen innemen. Waar wordt er een appèl gedaan op hun  loyaliteit. Wie trekken er allemaal aan hun en waar worden ze mee beïnvloed. Meestal is hun systeem zo groot dat er meerdere opvoed stijlen met elkaar botsen. Dat vraagt wat van het pleegkind en pleegouder. Netwerk van het kind. Het pleegkind woont in een pleeggezin en heeft zijn eigen ouders ook nog. Opa’s en…

0 Reacties

Einde van de inhoud

Geen pagina's meer om te laden