www.andrebolks.nl

"Nee, niet weer ruzie!"

Hij kijkt wat rond en wipt met zijn stoel. Zijn computer half open en in zijn rechterhand bungelt een potlood. Soms bewegen zijn lippen op en neer net of hij iets wil zeggen. Hij wiebelt wat met zijn benen en tikt met zijn potlood een paar keer hard tegen zijn tafel aan. Zijn buurman kijkt hem aan en roept:’sssstt.’ 
Even gaat er een vernietigende blik over en weer maar dan staat hij op. Loopt door de klas richting de wc en gaat er naar binnen. Ik hoor dat de kraan. Tien minuten later loopt hij weer het klaslokaal binnen. Hij heeft een propje papier in zijn handen wat hij langzaam ronddraait tussen zijn beide handen. Dan pakt hij hem tussen duim en wijsvinger vast en mikt hem bij een jongen op tafel die heel geconcentreerd aan het werk is.  Voordat ik ook maar kan ingrijpen springt de jongen op en roept door de klas. Hij doet het nu al weer MEESTER!!!!

Als ik na schooltijd de klas instaar kijk ik ongewild richting het tafeltje waar hij altijd zit. Wat is er toch met hem aan de hand. Wat heb ik en hij nodig om dit vol te houden. Of wat kunnen we eraan doen om het leefbaar te maken voor iedereen. Zo kan het niet langer. 

‘Als ik hem later spreek dan wiebelt hij wat op zijn stoel. Ik vraag hem waarom we hier zitten. ‘ zeker omdat ik zovaak boos ben’. ‘ ja, wel een beetje maar vooral om eens te praten hoe we het beste met elkaar om kunnen gaan.’ ‘Weet je hoe je brein werkt? Dat je een alarmbelletje in je hoofd hebt zitten! En dat ik die ook heb en als dat belletje afgaat we niet meer zo goed kunnen nadenken.’ Ik leg het hem uit en vraag hoe nu verder.  

Hij wil graag lopen b.v. naar de wc. Gewoon om even te lopen. In het gesprek komen we erachter dat de plek waar hij zit niet handig is. We slepen zijn tafel meteen naar zijn nieuwe plek toe zodat hij zo min mogelijk kinderen tegenkomt als hij naar de wc gaat. Ook zou hij wel graag met  een andere jongen samen willen werken. We spreken af hoe dit er uit komt te zien en willen hem de mogelijkheid geven om dat uit te proberen. 

Ik denk dat iedereen dit wel herkend. Situaties waar je niet zo maar uit komt. Kinderen met bepaald gedrag waar je last van hebt. Uitdagingen in het lesgeven en omgaan met de verschillen in je groep. Traumasensitief lesgeven gaat hierover. In verschillende modules leer je hoe je brein werkt. Hoe je andere kijk helpt om een kind beter te beprijpen. Lesgeven is Topsport en zo kijken we of alle voorwaarden optimaal zijn om les te geven en te ontvangen.

    Trauma-sensitief lesgeven

  1. Kennis over trauma
  2. Hoe werkt het brein bij stress
  3. Trauma bril en je koffer
  4. Veiligheid&Vertrouween
  5. Zelfzorg en veerkracht
  6. Stabiele relaties
  7. Samenwerken
  8. De hele school doet mee.

Extra

  • Handvatten met praktische voorbeelden in je groep
  • Wat doen Routines met je groep
  • Je kunt je aanmelden om meer informatie te krijgen 
  •  

 

Na de training kijk je anders naar jezelf en anderen.
Je weet hoe je brein werkt als je stress ervaart en hoe je dit bij de kinderen kunt reguleren.
Meer oog voor jezelf en de zorg voor de ander.

Tijdsinverstering: 4 dagdelen.

Klik hier dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

leerkrachten vertellen

Wat anderen over mijn training vertellen.

Je verhaal over de alarmbel en dat alles dan anders werkt in je brein.

Cynthia
Leerkracht
Nu snap ik dat ik eerst zelf tot rust moet komen voordat ik een kind aanspreek. (traumabril)
Richard
Leerkracht
De praktische spelletjes en voorbeelden. Hierdoor zie ik dat je zelf voor de klas staat.
William
Leerkracht