Als hij binnenkomt ben je direct op je hoede wat gaat hij doen. Bij elke uitleg die je geeft praat hij erdoor heen. Je hoeft je maar om te draaien of iemand roept dat hij op moet houden. Hij zit aan andere kinderen en deelt regelmatig een trap uit. Op het plein is er vaak ruzie waar hij bij betrokken is. Zijn school resultaten vallen tegen en om hem heen is het een grote chaos. Zijn schriften zijn vaak stuk of kwijt en zijn laatje is één grote bende.” 

Je wilt hem nog niet opgeven maar je weet niet hoe je hem kunt bereiken. Dan is dit een training voor jou.

In de training gaan we de volgende modules behandelen.

1Verschillende soorten trauma.    
2.Trauma: oorzaken en reacties
3.
Begrijpen van de effecten van trauma
4.De basis van traumasensitief lesgeven
5.
Bieden van sturen en veiligheid
6.Helpen met zelfregulatie
7.Samenwerken met ouders, hulpverleners en andere betrokkenen & voor jezelf zorgen
8.
Intergreren en implementeren

AD70B495-CA3E-4E67-A79B-69C55B0D2BDE_1_105_c

De training ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ biedt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals de kennis hoe het brein van een kind werkt bij trauma . Je krijgt  handvatten om de negatieve spiraal te doorbreken waar het kind zich in bevindt, zodat getraumatiseerde kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.  Leerkrachten kunnen hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken. En het belangrijkste is dat ze  hun eigen veerkracht vergroten.

Doelen van de training

Je leert het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter te herkennen en begrijpen. 

Je leert beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om te gaan; 

Hoe je als Leerkracht een actieve rol kunt spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;

Je ziet het belang van het samen verantwoordelijk nemen voor het lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. 

Kinderen zich veiliger voelen en meer toekomen aan leren.

Praktische tips om direct aan de slag te gaan in je dagelijks praktijk van lesgeven aan getraumatiseerde kinderen.

“André ik sta al lang voor de klas maar ik weet het niet meer hoe ik hem kan bereiken. Hij is niet te stoppen met door mij heen te praten. Hij loopt zomaar van zijn plek af. Deze week schreeuwde hij zelf tegen mij en beschuldigde hij mij van voortrekken van andere kinderen.  Hij zuigt me leeg en nu blijkt dat mijn collega helemaal geen last heeft van zijn gedrag.”

De training  is ontwikkeld door Leony Coppens, klinisch psycholoog, trauma deskundige en auteur van Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen.

Duur:  4 dagdelen 

Trainers: Uit het onderwijs en jeugdzorg.