Stressregulatie in je groep.
Leer je kind hoe stress ontstaat en wat je eraan kunt doen.

Wat gaan we doen.

Waarom trainen wij de kinderen niet hoe te reageren bij stress. Hoe werkt het in je hersenen en wat kun je dan doen. Hoe kijk je naar kinderen en hun gedrag in de groep en hoe kun je je eigen gedrag dan reguleren. Met dit programma gaan we 5 keer minimaal een uur aan de slag met elkaar. Door een stukje theorie en activerende spelvormen te combineren. Het geleerde passen we toe in de spelvormen. We gaan reflecteren op ons gedrag en trainen ons brein en hoe we onze stressreacties kunnen beheersen.

Stress regulatie basisschool

Programma voor in je groep.

Dag 1.  (Max 1 uur)
  Kennismaking en leren over het brein
  Belletje
  Vluchten,vechten en bevriezen
  Stress wat is stress en hoe ervaar je het
  Triggers
  Leren door ervaring

Opdrachten: 
– Ballon met de leerkracht en het opzeggen van de tafel van 8. 

Activerende spelvormen:
– Begin: Hinkel duwertje
– Midden: Knieën Tikkertje/Helium Stick
– Afsluiting: Driehoek tikkie

Boeken: 
– Wanneer de ‘alarm’ bel rinkelt Anne van den Ouwelant.
– Site: 101werkvormen.nl
– Het hele brein het hele kind Daniel J. Siegel  
– Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen  Leony Coppens

Dag 2. (Max 1 uur)
Doelen: 
– Koffer
– IJsberg
– Raampje

Opdracht:
– Papier met je koffer wat heb jij erin zitten? 

Activerende spelvormen
-Verandering
-Samenwerking
-Ronde Teller

Boeken
– Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen  Leony Coppens
– Wanneer de ‘alarm’ bel rinkelt Anne van den Ouwelant.
– Site: 101werkvormen.nl
– Het hele brein het hele kind Daniel J. Siegel

Wat Leerlingen zeggen:

Je staat niet alleen als het belletje afgaat. Kim

De verschillende spellen en dat je het met elkaar moet doen vond ik heel erg leuk. Pim

Super gezellig en een keer wat anders. Rodney

Programma voor in je groep.

Dag 3.(Max 1 uur)

Doelen: 
– Observeren. Objectief Subjectief
– Je eigen koffer

Opdracht:

Toneelstuk waar kijk je na!

Activerende spelvormen
– Samen tot 30 tellen
– Twee neuzen
– Race tegen de klok
– Levende Doolhof
– De Knoop

Boeken
– De kunst van het observeren. Amy E Herman.

Dag 4. 

Doelen: 
– Gedrags driehoek

Opdracht:
Toneelstuk laten maken en uitvoeren. Groepjes krijgen een opdracht.

Activerende spelvormen
– Klap klap
– De klok
– Heupcontact
– Rondje klap

stressregulatie koffer

Wat leerkrachten zeggen:

Je ziet en hoort het belletje terug in de gesprekken van de leerlingen.

Ik pak nog vaak de activerende spelvormen erbij.

Concreet en mooi hoe we de groep hebben zien groeien door het programma heen.

Belletje stress regulatie

De laatste dag kijken we terug en vooruit.

Dag 5. Eindopdracht

Doelen: 
– Kennis van de afgelopen weken laten zien doormiddel van een poster maken.

Opdracht:
– Maak een poster in een groepje over de afgelopen weken. Je maakt gebruik van symbolen die op je van de trainer krijgt.. 

Activerende spelvormen
– Kinderen kiezen uit de afgelopen lessen de spelvormen.

Boeken: 
– Wanneer de ‘alarm’ bel rinkelt Anne van den Ouwelant.
– Site: 101werkvormen.nlhttp://101werkvormen.nl
– Het hele brein het hele kind Daniel J. Siegel 
– Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen  Leony Coppens

 

rots en water

Zal ik er met een boog omheen lopen?

Hij zit aan een tafel in de hal.  Zijn computerscherm  opengeslagen. Met zijn rechterhand houdt hij het scherm vast en beweegt het op en neer. Terwijl hij met zijn linkerwijsvinger op het scherm drukt.
Hij heeft zijn rekenopdrachten voor zich en drukt steeds een antwoord in. Is het mis dan pakt hij de andere. Zo raast hij door zijn rekentaak heen. Onder het drukken zingt hij erbij en tikt met zijn voeten de maat.

Lachend kijkt hij mij aan. ‘Gaat goed meester ben bijna klaar, zal ik je wat moois laten zien’ voordat ik maar kan antwoorden klikt hij zijn rekenwerk weg en typt in google iets in. Dan komt er een muziekje tevoorschijn met een rare clip. Helemaal in een deuk klapt hij zijn laptop dicht. ‘ super mooi toch’ schatert hij uit. 

Binnenin mij gaan alle alarmbellen af. Ik weet niet of ik boos of heel verdrietig moet worden. Wat is de beste manier van reageren? 

 Lesgeven is topsport en dat vraagt een bepaalde houding. Kennis van je brein en regulatie van je emoties kunnen toepassen zijn onmisbaar. Als je dat weet en kunt gebruiken dan komt dat heel je lesgeven ten goede.

Voor een training bij jou op school neem contact met me op.