Tips voor een trauma sensitief begin van het schooljaar

Beste leerkrachten,gezinshuisouders en pleegouders.
Het schooljaar gaat weer van start. Ook de kinderen met een traumatische ervaring komen je klas weer binnen. We willen graag lesgeven maar we zien op tegen het gedrag wat ze vertonen. Hierbij twee  belangrijk tips om het lesgeven te laten slagen. 
Ben je pleegouder of gezinshuisouder. Tip een leerkracht.

Plaats in de klas.
In het begin van het schooljaar is het altijd even weer zoeken. Waar laat ik de kinderen zitten. Moet hij nu voor in de klas of achterin. Voor kinderen met een trauma is de plek heel belangrijk. Deze kinderen willen graag alles onder controle houden daarom is overzicht belangrijk.Ze willen alles zien en alles meemaken. Als je ze dan voorin de klas zet zitten ze de hele tijd te draaien en naar achteren te kijken. Ze voelen zich onveilig en weten niet wat er achter hun rug gebeurt.
Denk na waar de kinderen het minst worden geprikkeld. Loop eens van de tafel van het kind naar de deur. En naar de plekken waar hij moet zijn voor zijn spullen. Is het allemaal makkelijk bereikbaar want het lukt ze vaak om onrust te zaaien bij anderen. Ze raken een tafel, gooien iets om,trappen ergens tegen aan. Soms kun je dit voorkomen om de looplijnen kort te houden. Of de spullen die het kind nodig heeft dicht bij hem in de buurt te zetten. En als je de juiste plek gevonden hebt laat je hem daar het hele jaar zitten. Je kan best de kinderen om hem heen veranderen maar hij blijft zitten waar hij zich het prettigst voelt.

Zelfzorg plan voor jezelf.
Dit is het meest moeilijke maar ook het meest belangrijke van dit schooljaar.  Ga met je ib-er zitten om een zelfzorg plan te maken. Wat bedoel ik hiermee. Kinderen met een trauma vragen veel van een leerkracht. Helemaal als ze dit uiten in gedragsproblemen. Dan moet je een plan maken aan het begin van het jaar om jezelf ruimte te geven om dit vol te houden. Natuurlijk is het lastig en denk je: Ik voel me fit. Ik heb er zin in. Maar beter dat je erachter komt dat je teveel gedaan hebt dan al je energie op is en je lesplezier voorbij is.  Ook voor de rest van de klas.Waar moet je aan denken. Drie dingen die je in je plan moet verwerken.
Een vaste groep waar het kind elke dag een poosje zelfstandig kan werken.
Waarom: Hierdoor creëer je ruimte voor jezelf en de klas om rustig te kunnen uitleggen. Je aandacht te kunnen richten op andere kinderen.  En rust voor jezelf, dat je een bepaald kind niet steeds in de gaten hoeft te houden. Zelf heb ik dat een poos gedaan na elke pauze. Het kind wist gewoon dan ga ik een half uur naar  groep 3 en neem ik de computer mee. Daar ga ik zitten en doe ik het werk wat ik op de computer moet doen. Dit was voor het kind en de leerkrachten heel duidelijk. Hij zat daar aan een tafeltje waardoor de leerkracht van groep 3 het minste werk er aan had. Het kind wist wat hij moest doen en had geen uitleg of materialen nodig van groep 3. Als leerkracht kan ik het daarna bespreken of zien wat hij gedaan had. Duidelijk, afgebakend maar van levensbelang om dit werk vol te houden.  Hou dit vol ook als het heel goed gaat met het kind.Vaste momenten per jaar. B.v. elke eerste maandag van de maand. Bespreken met de ib-er wat heeft de klas en ik als leerkracht de komende maand nodig om dit kind in de klas te kunnen houden en les te kunnen geven.  Dit kan heel kort en misschien is kan dit met 5 minuten klaar zijn. Maar het voorkomt dat je deze vraag te laat stelt. En je zo achter de feiten aan gaat lopen.

Het werken met kinderen met een trauma achtergrond vraagt een proactieve houding van de leerkracht. Door te kijken naar de plek en het maken van een zelf-zorgplan voorkom je dat het teveel wordt. Want lesgeven is ons werk maar wel graag met heel veel plezier.

Vaker tips ontvangen laat hier je e-mail adres achter.

Over de auteur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>