Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Wat is objectief observeren?

  • Objectief observeren betekent het waarnemen van feiten zonder persoonlijke vooroordelen, interpretaties of emoties. Het doel is om een zo nauwkeurig en onbevooroordeeld mogelijk beeld van de werkelijkheid te krijgen.

 

Objectief observeren is in een klaslokaal van groot belang voor zowel de leerkracht als eventuele andere observatoren. Het helpt bij het verkrijgen van een helder en onbevooroordeeld beeld van het gedrag en de interacties van leerlingen. Hier zijn enkele belangrijke aspecten van objectief observeren in de klas:

Waarom is objectief observeren belangrijk in de klas?

  •  
  • Inzicht in leerlinggedrag:
    • Het helpt leerkrachten om patronen in het gedrag van leerlingen te herkennen, zowel individueel als in groepsverband.
    • Het kan inzicht geven in de manier waarop leerlingen leren, samenwerken en omgaan met uitdagingen.
  • Verbetering van het onderwijs:
    • Objectieve observaties kunnen de basis vormen voor het aanpassen van de lesmethoden en het creëren van een effectievere leeromgeving.
    • Het stelt leerkrachten in staat om gerichte feedback te geven en leerlingen te ondersteunen in hun ontwikkeling.
  • Signaleren van problemen:
    • Het kan helpen bij het vroegtijdig signaleren van problemen, zoals leerproblemen, gedragsproblemen of sociale problemen.
    • Dit maakt het mogelijk om tijdig in te grijpen en de juiste ondersteuning te bieden.
Het belang van observeren zonder oordeel 
  • Wat is objectief observeren?

    • Objectief observeren betekent het vastleggen van wat je feitelijk waarneemt zonder persoonlijke interpretaties of oordelen.
    • Dit houdt in dat je beschrijft wat je ziet, hoort of voelt zonder daar direct een waardeoordeel aan te verbinden.
  • Waarom is dit belangrijk?

    • Door objectief te observeren, krijg je een helder en onpartijdig beeld van de situatie.
    • Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat je reacties gebaseerd zijn op feiten in plaats van aannames.
    • Het helpt je om effectiever te reageren op het gedrag van leerlingen, omdat je niet wordt beïnvloed door persoonlijke frustraties.
  • Doel: Leerkrachten bewust maken van hoe hun eigen stressreacties hun waarnemingen en interacties met leerlingen kunnen beïnvloeden.
  • Toelichting: Stress bij jezelf kan je manier van lesgeven en omgang met leerlingen negatief beïnvloeden.

    Door inzicht te krijgen in je eigen  stressrespons kun je effectiever omgaan met uitdagende situaties.

  • Doel: Leerkrachten laten reflecteren op hoe hun eigen opvoeding en achtergrond.

  • Toelichting: Onze opvoeding en persoonlijke ervaringen vormen onze manier van reageren vandaag. Door deze te herkennen, kunnen leerkrachten objectiever en empathischer reageren op het gedrag van leerlingen.

  • Doel: Leerkrachten leren technieken om in stressvolle situaties kalm te blijven, eerst goed te observeren en daarna pas te reageren.

  • Toelichting: Het vermogen om rustig te blijven in uitdagende situaties stelt leerkrachten in staat om bedachtzaam en effectief te handelen, wat de leeromgeving ten goede komt.
  •