De pop de vlinder en ons groepsproces in de klas.
Daar stond hij voor mij. We stonden te kijken naar een pop van een vlinder. Uit de pop steekt een kopje van de vlinder naar buiten. ‘ Zal ik hem eruit trekken?’. Ik kijk hem aan en we komen in gesprek over de vlinder. ‘ zou hij daarmee geholpen zijn’. ‘ weet ik niet maar het is zo zielig dat hij zo zijn best moet doen om eruit te komen!’ Ik kijk naar de pop en ik geef hem gelijk. Het is best een hele kluif om uit zo’n pop te kruipen. ‘ Het duurt ook best wel lang. Ik wil hem graag zien hoe mooi hij is. Wat voor kleuren heeft hij, misschien heeft hij wel een witte stip op zijn vleugels’. ‘ Ik denk dat hij ook heel erg zacht is.’ Zo staan we daar en we verwonderen ons samen.
Je zou maar een rups zijn die graag vlinder wil worden. Dat kost je heel wat.
Ik weet als we de vlinder een handje gaan helpen dat ze het niet zou overleven. De vlinder heeft het gevecht nodig om gezond uit de pop te komen. Hij krijgt kracht en energie en doorzettingsvermogen van het gevecht om zich los te maken van de pop.
Dan kan hij in volle glorie wegvliegen de wijde wereld in.
Gouden weken
We zitten midden in de periode van de gouden weken. De klas leert elkaar kennen. Er wordt met elkaar gesproken over de groepssfeer en we werken aan positieve routines om er een mooi jaar van te maken.Â
Maar soms schuurt het ook. De storming fase in de klas komt naar de oppervlakte. De kinderen zijn opzoek naar hun plek in de klas en sommige kinderen laten zich gelden.
Wat moet je dan doen? Helpen, sturing geven aan het proces. Ingrijpen en iemand op zijn plaats zetten. Of gaan we in de klas al weer over tot de orde van de dag en besteden we nog maar korte aandacht aan het groepsproces. En wordt taal en rekenen belangrijker dan het sociaal proces.
Vlinderaanpak
Ik stel voor om vlinderaanpak te doen. De kinderen zijn zich aan het losmaken van hun pop. Ze leren elkaar kennen en er ontstaan vriendschappen. Ze maken ruzies en de groep wordt gevormd. Â
Grijp niet te snel in want anders kan dit wel eens het einde van je groep zijn. Â
Natuurlijk begeleidt, kijk en observeer maar grijp niet te snel in. Geef de klas de mogelijkheid om samen uit de pop te komen. Te groeien in ‘veer’kracht. Ruzie te maken en het weer met elkaar goed te maken. En lukt het niet, geef ze een tip. Ga er naast staan en ondersteun bij het proces van het samenleven. En vergeet niet om elke dag nog bezig te zijn met de groep en de routines die je in de groep graag zou willen zien.
Hier nog een aantal voorbeelden om te doen.
Buitenspel
Kingen. Geef de kinderen materialen op het schoolplein. Laat kinderen iets maken van hout, palen en/of kleden. Leer de kinderen eens vijf andere activiteiten aan om buiten in de pauze te doen!Â
In de klas
Elkaar beter leren kennen: Hobby markt. Geef een presentatie over je hobby.
Speelgoeddag. Laat de kinderen speelgoed meenemen. Ook in de
middenbouw nog een groot succes.
Spelletjes middag. Leer andere kinderen een spel aan. Super goed om
sociale routines te leren en te oefenen met elkaar.
En als je bang bent om het te vergeten! Bij ons op school hebben we voor elke dag een spel in een balon gestopt. Blaas de balonnen op en hang ze in je lokaal. De leerlingen helpen je onthouden dat er nog een balon moet worden kapot geprikt om een spel te spelen. (En klinkt dat te hard kun je ze altijd kapot knippen)
Lukt het je niet of wil je graag meer inspiratie! Neem contact op of doe mee met mijn webinar op 20 september. Wees er snel bij.