Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Spel

Spel: de motor achter groei en ontwikkeling

Denk eens terug aan vroeger. Wat was jouw favoriete spel op het schoolplein? Misschien was het tikkertje, verstoppertje of een fantasiewereld die je samen met vrienden verzon. Spel is veel meer dan alleen tijdverdrijf – het is dé manier waarop kinderen leren, groeien en zich ontwikkelen. Toch verdwijnt spel steeds vaker naar de achtergrond. Hoe zorgen we ervoor dat spel een stevige plek krijgt, zowel op het plein als in de klas?

Waarom spel onmisbaar is

Spelen is niet alleen leuk, het is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom spel niet mag ontbreken in het onderwijs:

1. Ontwikkeling van sociale vaardigheden

Spelen is een sociale bezigheid. Kinderen leren samenwerken, onderhandelen en conflicten oplossen. Door samen te spelen leren ze rekening te houden met anderen, hun eigen grenzen aan te geven en empathie te ontwikkelen. Dit zijn vaardigheden die ze hun hele leven nodig hebben.

2. Emotionele ontwikkeling

Spel biedt een veilige uitlaatklep voor emoties. In hun spel verwerken kinderen wat ze meemaken, of dat nu blijdschap, frustratie of angst is. Het helpt hen om emoties te uiten en te reguleren, wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en veerkracht.

3. Cognitieve ontwikkeling

Kinderen leren door te spelen. Ze experimenteren, ontdekken en trainen hun probleemoplossend vermogen. Spel stimuleert ook taal- en rekenvaardigheden: van tellen bij verstoppertje tot strategisch denken bij bordspellen.

4. Lichamelijke ontwikkeling

Rennen, springen, klimmen – actieve spellen dragen bij aan de motorische ontwikkeling en een goede conditie. Zeker in een tijd waarin schermtijd toeneemt, is het belangrijk dat kinderen voldoende bewegen.

Kinderspel is geen kinderspel

Vrij spel is van vitaal belang voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen hebben niet alleen fysieke speelruimte nodig, maar ook ruimte in hun agenda om vrij te kunnen spelen zonder tijdsdruk. Dit ‘vrije spel’ stimuleert creativiteit, autonomie en intrinsieke motivatie.

Kenmerken van vrij spel:

  • Het is plezierig van aard.

  • Er is betrokkenheid op het spel (en elkaar).

  • Het gebeurt vrijwillig; de speler kiest zelf.

  • Spel dient geen extern doel; het gaat om het proces zelf.

  • Kinderen spelen omdat ze het leuk vinden, niet omdat het moet.

Spel boost de hersenen

Onderzoek naar de neurobiologie van spel laat zien dat spelen cruciaal is voor een gezonde hersenontwikkeling. Het stimuleert hersenverbindingen en bouwt veerkracht op. Spelen met ouders of andere volwassenen helpt bovendien om veilige hechting te bevorderen.

Onderzoek naar de neurobiologie van spel duidt op de onmisbaarheid van spel voor een gezonde ontwikkeling van de hersenen. Het is zelfs zo kritisch voor de ontwikkeling van kinderen dat het als specifiek kinderrecht opgenomen is door de Verenigde Naties. (http://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx)

Ouders en opvoeders zijn ‘breinbouwers’.

De manier waarop zij speelruimte bewaken en stimuleren, heeft direct invloed op de ontwikkeling van kinderen. Kinderen spelen makkelijker in de omgeving van speelse en betrokken volwassenen.

Spel als taal en wetenschap van kinderen

In en door spel leren kinderen sociaal zijn en zichzelf uitdrukken. In fantasiespelen ontstaan complexe sociale dynamieken waarin kinderen leiderschap, onderhandelen, samenwerken en omgaan met problemen oefenen. Dit legt de basis voor vaardigheden die ze als volwassenen nodig hebben.

Spel heeft een directe impact op de ontwikkeling van:

  • Creativiteit

  • Teamwork

  • Communicatie en onderhandelen

  • Besluitvorming en doelen stellen

  • Zelfredzaamheid

  • Regels volgen en instructies begrijpen

  • Zelfvertrouwen en emotieregulatie

  • Sociale interactie en empathie

  • Probleemoplossend denken

Daarnaast ontdekken kinderen in spel de wetmatigheden van de wereld, zoals zwaartekracht, oorzaak-gevolg en patroonherkenning. Dit maakt spel essentieel voor zowel intellectuele als sociale ontwikkeling.

Spel is een mindset

Spelen is niet alleen een activiteit, maar een manier van denken. Het omvat alles waar plezier aan wordt beleefd zonder externe druk. Het National Institute of Play noemt spel een “gateway to vitality”: het bevordert optimisme, sociale verbondenheid en mentale veerkracht.

Gebrek aan spel wordt gelinkt aan een hogere kans op depressie, stressgerelateerde klachten en sociale problemen. Zowel kinderen als volwassenen hebben spel nodig om gezond en creatief te blijven.

Laten we spel de plek geven die het verdient

Spel is geen luxe, maar een noodzaak. Of het nu op het plein is, in de klas of ergens daarbuiten, kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs op een manier die geen enkel boek of toets kan vervangen.

Laten we spel niet zien als iets dat ‘erbij’ komt, maar als een essentieel onderdeel van het leren en opgroeien. Hoe zorg jij ervoor dat spel een vaste plek krijgt in jouw onderwijspraktijk?

Meer wetenschappelijke informatie