Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

pedagogisch sensitief werken

Traumasensitief werken en pedagogisch sensitief werken lijken op elkaar, maar zijn er verschillen?

🌿 Pedagogisch sensitief werken

Dit gaat over het algemeen sensitief reageren op kinderen, ongeacht of ze trauma hebben meegemaakt. Je speelt in op hun behoeften en emoties en zorgt voor een veilige, warme omgeving.

Kernpunten:
✅ Emotioneel afstemmen: het kind voelen en begrijpen.
✅ Veiligheid en structuur bieden.
✅ Begripvolle communicatie en ondersteuning.
✅ Positieve relaties opbouwen.

Voorbeeld: Een kind voelt zich onzeker bij een moeilijke opdracht. Een sensitieve leerkracht merkt dit op, stelt het kind gerust en biedt ondersteuning zonder druk.


⚡ Traumasensitief werken

Dit gaat een stap verder. Hier richt je je specifiek op kinderen met (chronische) stress of trauma. Je begrijpt hoe trauma het brein beïnvloedt en reageert hier bewust op.

Kernpunten:
🔹 Veiligheid als basis → Trauma maakt dat kinderen zich snel onveilig voelen. Jij werkt aan voorspelbaarheid en vertrouwen.
🔹 Gedrag anders interpreteren → Je ziet moeilijk gedrag als een stressrespons, niet als onwil.
🔹 Co-regulatie → Je helpt het kind om emoties te reguleren door rust en stabiliteit te bieden.
🔹 Triggers herkennen → Je begrijpt dat een kind soms onverwacht heftig reageert en weet hoe je hiermee omgaat.

Voorbeeld: Een leerling reageert boos en gooit zijn boek op de grond als hij een fout maakt. Een traumasensitieve leerkracht ziet dit als een stressreactie en reageert kalm, zonder straffen, en helpt het kind zichzelf te reguleren.


🚀 Belangrijkste verschil

🔹 Pedagogisch sensitief werken = reageren op álle kinderen met aandacht en begrip.
🔹 Traumasensitief werken = begrijpen hoe trauma en stress gedrag beïnvloeden en hier gericht op inspelen.

Oftewel: Alle traumasensitieve leerkrachten zijn pedagogisch sensitief, maar niet alle pedagogisch sensitieve leerkrachten zijn traumasensitief.

En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.
Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.