“Ga je nog wat doen? Of wil je daar de hele middag blijven zitten!”. Ik kijk hem aan. Hij zit al een tijdje met zijn theekopje in zijn handen wat naar de andere mensen in de woonkamer te kijken. ‘Weet niks’ zegt hij. ‘O, wat jammer’ zeg ik. Na een tijdje zegt hij opeens.”Ik wil wel met lego wat maken. Maar mag het wel met jouw lego!’ Ik lach naar hem en knik. Hij loopt naar de serre en pakt wat dozen met lego uit de kast. Maar binnen 10 minuten staat hij weer bij mij ‘klaar’. Ik kijk hem aan en zeg? ‘klaar? Maar wat heb je dan gebouwd?’ Een huis’zegt hij. Maar nu wil ik weer wat anders doen. Ik zucht en schud mijn hoofd. Waarom komt hij niet tot spelen?
Spel
Als ik later weer naar het spel van de jongen kijk zie ik dat hij helemaal niet tot spel komt. Hij heeft de leeftijd dat hij fantasie spel zou moeten hebben maar ik zie het niet terug. Wel zie ik dat hij blokjes pakt en iets maakt. Als ik het hem vraag is hij bezig met een huis. Hij bouwt iets vierkant en ja er zit een dak op. Voor mijzelf ben ik er al snel achter. Ik vraag teveel van deze jongen op het gebied van spel. En dat gecombineerd met een korte spanningsboog en concentratie problemen dan weet je dat hij heel kort met iets bezig kan zijn.
Leeftijdsfase en spelen.
Ik las het volgende over spel op een site.
1,5-2 jaar: In deze fase kun je tegen een grote bal aanschoppen zonder je evenwicht te verliezen. Ook kun je steeds gerichter stukjes in een inlegpuzzel plaatsen en torens maken met blokken.
2-3 jaar: Het fietsen op een tweewieler of driewieler begint interessant te worden. Ook het spelen met auto’s, treinen, poppen, poppenwagens, poppenhuizen en keukenspullen is leuk. Je begint je ouders te imiteren.
3-4 jaar: Je gaat je in deze fase interesseren voor constructief speelgoed. Je wilt naar eigen fantasie dingen bouwen met kapla, constructor of blokken. Ook begin je aan je eerste kleurplaat.
4-5 jaar: In deze fase heb je een goede algemene lichaamsbeheersing. Je kunt nu hinkelen over je met stoepkrijt gemaakte pad. Je begint te leren fietsen en steltlopen.
Kapot
Ik merk dat bij de kinderen in ons huis de drang om te spelen vaak ver weg is. Het spelen is wat hangen. Het spel is er op gericht om speelgoed te onderzoeken en kapot te maken. Iets kapot maken gaat al snel en er wordt weinig waarde aan speelgoed gegeven. De leeftijd en fasen van spel kloppen niet met elkaar. Het lijkt net of hun fantasie en creativiteit voor het spelen weg is. Als ouders moeten we het kind helpen om weer te leren spelen. Terug naar een fase die ze niet hebben gehad.
Tips om mee aan de slag te gaan.
– kijk hoe het kind speelt en sluit daarbij aan.
– speel weer samen en doe het voor
– Het kost veel tijd maar bouw het langzaam op
En net als een peuter willen deze kinderen graag in je buurt spelen. Ze willen graag laten zien wat ze gemaakt hebben. Ook willen ze de controle houden over de situatie en om tot spel te komen moeten ze de hele kamer kunnen overzien. Mijn tip is dan ook. Laat ze spelen bij jou aan de tafel in het begin. Bouw net als het spel ook de plek en afstand naar jou steeds verder uit.
Volgende artikel laat ik zien hoe wij dit hebben gedaan.
Vind je het waardevol laat dan een like achter op mijn Facebook pagina van gezinshuisvader.nl.Hierdoor kan ik nog meer mensen bereiken met mijn blogs.
Heel erg bedankt hiervoor.
Gratis document: ” 6 Waardevolle tips om je kind met constructie materiaal te laten spelen.” Klik hier om te downloaden
|