Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Coöperatieve werkvormen: Geef iemand de ruimte om ‘anders’ mee te doen!

traumasensitief lesgeven,cooperatief werken

  1. Gelijke deelname – Iedereen doet actief mee.

2. Individuele aanspreekbaarheid – Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen bijdrage.

3. Positieve wederzijdse afhankelijkheid – Succes hangt af van de samenwerking in de groep.

4. Simultane interactie – Er is veel gelijktijdige interactie tussen de leerlingen.

  • Het stimuleert de betrokkenheid en actieve deelname van leerlingen.
  • Leerlingen leren van en met elkaar.
  • Het bevordert sociale vaardigheden en zorgt voor een betere groepssfeer.
  • Het biedt een effectieve manier van klassenmanagement, waarbij leerlingen elkaar helpen.
  • Onderzoek toont aan dat het ook kan bijdragen aan een positief zelfbeeld bij leerlingen.
Dit weekend maakte ik de Venntrilogie-wandeltocht door de Ardennen, een route van het drielandenpunt in Kelmis naar Bütgenbach. Tijdens de tocht veranderden de gesprekken van energiek naar stil, terwijl de fysieke pijn steeds meer voelbaar werd. Toch bleef ik doorzetten, wetende dat weerstand nodig is voor groei
En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.