Groen in mijn klas.
Elk jaar probeer ik weer meer planten in mijn klas te krijgen. Met acties om kinderen te stimuleren om planten mee te nemen. Vaders aan te sporen om een keer een nieuwe plant voor hun vrouwen te. Kopen en een oude plant mee naar school te geven. Want ik vind dat we groen te weinig gebruiken in ons lokaal om stress te verlagen. Dit doet me denken aan de kracht van natuur tegen stress en voor een gezondere leeromgeving. Als groen zoveel positieve invloed heeft op kinderen, waarom doen we daar dan zo weinig mee in de klas?
Groen in mijn klas.
Er zijn talloze voordelen van groen in de klas. Planten dragen bij aan een betere concentratie, minder stress en een gezondere leeromgeving. Onderzoek toont aan dat kinderen op ‘groene scholen’ minder pestgedrag vertonen en zich socialer gedragen. Zelfs simpelweg het kijken naar natuur helpt het brein herstellen van stress en verbetert het concentratievermogen.
Daarnaast zuivert groen de lucht, verbetert het de akoestiek en zorgt het voor een frissere, prettigere ruimte. Planten op de tafels, een groene wand of zicht op bomen buiten kan al een groot verschil maken voor het welzijn en de prestaties van kinderen.
Waarom gebruiken we groen dan zo weinig in onze klaslokalen? We investeren veel in methodes en aanpassingen, terwijl groen al een grote impact kan hebben. Ik pleit daarom voor meer planten in de klas. Laten we ieder kind een eigen plant geven om te verzorgen, of samen een groene wand creëren. Het is een simpele, maar effectieve manier om het welzijn van onze leerlingen te verbeteren.
Ik ga zelf aan de slag met planten. Heb jij ook al groene initiatieven in je klas? Deel het met me!
Bosbaden en de natuur en de effecten op ons stress nivo.
Al langere tijd ben ik bezig met de effecten van natuur op stress. Onlangs las ik over bosbaden, of “shinrin yoku”, wat in het Japans letterlijk “baden in het bos” betekent. Qing Li, een expert in bosgeneeskunde, beschrijft dit als het bewust ervaren van de natuur via je vijf zintuigen. Buiten kun je de natuur zien, horen, voelen, ruiken en zelfs proeven, wat zorgt voor rust en ontspanning.
Uit onderzoek blijkt dat natuurlijke geluiden zoals vogelgezang en stromend water stress verlagen. Kleuren als groen en blauw, en natuurlijke patronen zoals takken en bladeren, hebben een kalmerend effect. Geuren van bomen, zoals phytonciden, versterken het immuunsysteem en verlagen stresshormonen. Ook aanraking, bijvoorbeeld door op blote voeten te lopen, helpt om cortisol te verminderen en de bloedsomloop te verbeteren.
De natuur biedt ons rust en de mogelijkheid om beter te presteren. Het is belangrijk om de natuur bewust te gebruiken, zowel voor onszelf als in ons werk met kinderen, om zo onrust te verminderen en gezonder te leven.
—-
Maar wil je de geur en de effecten van het bos toch in je huis halen of in de klas laten ruiken dan kan dat! Er is een olie van Doterra de Shinrin-Yoku olie blend. En ik gebruik hem veel. Ook gebruik ik de Shinrin-Yoku Tough, dat is een stick die je makkelijk mee kunt nemen en even op je polsen kunt smeren om de heerlijke geur binnen te krijgen.
Wil je hem bestellen dat kan via deze link.
—
Werking van groen op ons brein en stressnivo.
Uit onderzoek blijkt dat buitenspelen het kinderbrein helpt herstellen van prikkels en bijdraagt aan beter gedrag, concentratie en sociaal functioneren. Voor kinderen met stress of trauma kan natuur een belangrijke hulpbron zijn voor hun cognitieve ontwikkeling. Groene omgevingen blijken zelfs een positief effect te hebben op kinderen met AD(H)D, door hun aandacht en impulsbeheersing te verbeteren. Uitzicht op natuur en zelfs de aanwezigheid van planten kunnen pijn en negatieve emoties verminderen en leiden tot meer positieve gevoelens.
Groen werkt als een buffer tegen stressvolle gebeurtenissen en heeft het sterkste effect bij de meest kwetsbare kinderen. Dit bevestigt hoe belangrijk natuur is voor ons welzijn. Ik wil daarom meer planten in de kinderkamers zetten en vaker met de kinderen de natuur in gaan. Misschien kan ik heftige gesprekken buiten voeren in plaats van binnen, om een rustgevender sfeer te creëren.
Op school denk ik aan meer planten in de klas en ervoor zorgen dat kinderen met gedragsproblemen uitzicht hebben op groen. Hebben jullie nog tips om de natuur meer in te zetten in het dagelijks leven?
—-