Daar stond het op mijn bord geschreven: Helpende gedachten versus Niet-helpende gedachten. Ze zaten allemaal in de kring naar mij te kijken, 56 paar ogen die mij aankeken. Nou ja, een paar waren ook bezig met hun buurman/buurvrouw 😊
Wat zou dit kunnen betekenen, wat er op het bord staat? Wat zouden helpende gedachten zijn? Wat zouden niet-helpende gedachten zijn? Waarom zouden helpende gedachten nuttig voor je zijn en waarom zouden niet-helpende gedachten vervelend kunnen zijn? Herkennen jullie niet-helpende gedachten? 🤔
Een jongen zei een beetje schuchter, “Nou, gisteren met ons project over ‘je eigen bedrijf!’. We waren nogal boos omdat we maar 5 euro krijgen en geen ingrediënten van thuis mogen pakken! Ook mogen we geen geld vragen aan onze ouders, want wij willen graag iets verkopen dat veel meer waard is dan 5 euro! 😠”
Gedachten – iedereen heeft ze. En we komen ze vaak tegen in de klas. Misschien niet direct uitgesproken, maar wel in onze lichaamshoudingen, gezichtsuitdrukkingen en resultaten! 😌
Ook waar de jongen uit mijn klas het over heeft. We zijn bezig met een project over ‘je eigen onderneming’. De kinderen hebben een product gekozen, een doelgroep bepaald, lessen gehad over de 4P en over marketing. Ze hadden echt een superidee en zijn helemaal losgegaan. Super fijn en super goed, maar ze hadden niet aan hun budget gedacht. Nu kwamen ze erachter dat ze maar mogen beginnen met 5 euro! 😬
De niet-helpende gedachten zag je over hun gezichten dansen. Blikken gingen over en weer en binnen 5 seconden riep de eerste al: “Dan kunnen wij dus niks doen?” en “Iedereen die een eigen bedrijf begint, neemt eigen geld mee!” “Voor vijf euro, wat kunnen we doen?” 😕
Ze hadden deels gelijk, en ja, ik gun het ze ook, maar toch ga ik niet mee in hun gedachtegang. Want ik wil ze nog iets anders leren? 🤔
Na een poosje hun niet-helpende gedachten te laten gaan, het uit te laten spreken en zelfs ‘we stoppen ermee’ te horen, ging de gedachtenstorm liggen. En daar kwamen de creatieve ideeën tevoorschijn. Door met elkaar erover te praten, te schuren en niet toe te geven, zijn ze verder gaan denken.
En om kwart over twee zijn ze de ouders gaan bevragen over hun product. Hoeveel geld hebt u hiervoor over? Heeft u belangstelling hiervoor? En wilt u vooraf betalen!!!! Geniaal – eerst betalen en daarna pas leveren! 💡
Mijn eerste gedachte toen de leerlingen riepen dat 5 euro te weinig was, was ook voor mij: ‘Klopt.’ ‘Ik los het wel op, of je ouders mogen je wel helpen!’. Maar ontnemen we dan de leerlingen niet een mooie kans om te leren hoe ze het probleem zelf kunnen oplossen? Dat je niet altijd groot kunt beginnen, maar klein en dan misschien wel kunt uitbouwen!
Helpende en niet-helpende gedachten. Mijn lesje gaat nog wel een vervolg krijgen. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor mij! 😅