Het schooljaar gaat weer van start, en dat betekent dat ook kinderen met traumatische ervaringen je klas binnenkomen. Het kan een uitdaging zijn om les te geven aan deze kinderen, vooral als ze problematisch gedrag vertonen. Hier zijn twee cruciale tips om je te helpen succesvol te zijn in de klas. (Pleegouders en gezinshuisouders, deel deze tips met leerkrachten om hen te ondersteunen.)
De Belangrijke Rol van Plaatsing in de Klas
In het begin van het schooljaar is het altijd even zoeken naar de juiste plek voor elke leerling. Voor kinderen met een trauma is deze plaatsing van groot belang. Ze willen graag alles onder controle houden, dus een plek met goed overzicht kan helpen om hun angst te verminderen. Overweeg goed waar het kind het minst geprikkeld zal worden en zorg dat de looproutes kort zijn. Als je eenmaal de ideale plek hebt gevonden, laat het kind daar dan het hele jaar zitten.
Zelfzorg voor Leerkrachten: Een Must bij Traumagedrag
Werken met kinderen met een trauma kan emotioneel veeleisend zijn. Daarom is het cruciaal om aan het begin van het schooljaar een zelfzorgplan op te stellen. Dit kan zo eenvoudig zijn als het dagelijks creĂ«ren van onderwijs tijd voor jezelf, bijvoorbeeld door een kind een half uur zelfstandig te laten werken in een andere groep. Bespreek regelmatig met de IB’er wat jij en je klas nodig hebben om het hele jaar door met plezier en energie les te kunnen geven.
Conclusie:
Omgaan met kinderen met een trauma vraagt een proactieve houding en goede planning. Door na te denken over de juiste plaatsing in de klas en het maken van een zelfzorgplan, zorg je ervoor dat je het schooljaar succesvol kunt doorstaan, zonder je energie en plezier in het lesgeven te verliezen.