Reguleren, Oefenen, Groeien: Reflecties na een Online Interview en Training
Met een bonzend hart was ik bezig me voor te bereiden op een online interview over 'Krijg rust in de klas'.
Zo, dat zit er ook weer op. Gisteren had ik mijn eerste live gestreamde online interview met Elisabeth over mijn ebook: "Krijg rust in de klas"! Ik moest al mijn regulatievaardigheden inzetten om me voor te bereiden op dit interview, omdat ik me bevond in een ruimte waar ik kort daarna een training over 'Traumasensitief Onderwijs' zou geven. Soms geef ik trainingen over dit onderwerp via het LOCK en dat doe ik met veel plezier. Vandaag was het voor het schoolteam van De Kolibrie uit Soest.
Ik was al vroeg van huis vertrokken omdat ik had bedacht dat ik het interview kon houden op de locatie van de training. Ik was er al eerder geweest, dus ik had ingeschat dat dit wel mogelijk zou zijn.
Maar dan blijft het spannend. Is er een geschikte ruimte? Heb ik genoeg tijd of komen de deelnemers al binnen? Kan mijn medetrainer ook binnenkomen en wat moet ik dan doen? Durf ik de deelnemers/trainer gedag te zeggen tijdens mijn interview of doe ik net alsof ik ze niet zie?
Er kwam zeker wat stress bij kijken en ik merkte weer: "O ja, André, rustig ademhalen en het komt vast goed." En als het niet goed komt, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren? Dat het interview misgaat? Of dat er veel achtergrondgeluid is?
Eigenlijk was ik mijn eigen interne overtuiging vergeten dat je mag oefenen en fouten maken. Ik mag wat compassie tonen naar mezelf. Genieten van een nieuwe uitdaging en zien waar het me naartoe brengt.
Dit is ook iets wat ik vaak benadruk in mijn ebook en training. Ook op sociaal-emotioneel vlak moeten we oefenen! En ja, dan weet je ook dat je nog niet alles onder de knie hebt, maar zonder oefening duurt het veel langer voordat je een vaardigheid beheerst!