Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Oude paden – Nieuwe paden

Langzaam klauter ik naar boven. Mijn handen en voeten zoeken naar steun. Als ik even stil blijf zitten en naar beneden kijk valt mij op hoe het water naar beneden klettert. Een stroom die niet ophoudt. De stenen waar het water opvalt is glad, het water heeft midden op de steen een paar diepe gleuven in gesleten. Dagen,maanden misschien wel jaren heeft hij een stroom water te verduren gekregen. En langzaam is het gaan slijten. 

Als ik naar het water kijk en de mooie patronen die het water in de stenen heeft gesleten bekijk denk ik aan de patronen in mijn eigen leven. Hoeveel patronen heb ik niet ontwikkeld door de loop van de jaren heen. 

Mijn koffie zet ik altijd op dezelfde manier.
De gezamenlijke eetmomenten op de dag.
Als ons gezin de auto neemt rij ik altijd.
Ben doodsbang voor spinnen en zal dan  zeker gaan gillen.
Mijn verwachtingen van de vakantie waar we heengaan en wat we gaan doen.

Zo kunnen onze patronen zijn. Ingesleten in onze hersenen. Ons gedrag en gedachten kiezen vaak dezelfde weg. En wat is het moeilijk om wat anders aan te leren. 

Onze systemen zijn zo gemaakt als je een verbinding in je hersens vaker gebruikt hoe sterker het wordt. Net als een spier die je traint. En dan is het logisch dat je het pad kiest die je kent. 

Maar niet alle paden zijn meer goed voor ons. Soms hebben ze ons in het verleden geholpen maar zijn ze nu destructief. Kijk naar je patronen en laat ze los.

Het is moeilijk om een vast patroon te doorbreken.  Het oude pad roept het nieuwe pad is nog niet zo sterk. 

Hoe kun je nieuwe patronen maken.

  1. Vertel je verhaal wat je wilt bereiken. 
    Door je verhaal te vertellen aan iemand verinnerlijkt het en maak je een nieuw verhaal.(pad) Blijf het verhaal vertellen.

2. Vraag anderen om je te helpen en maak afspraken hoe ze je mogen
aanspreken.  
Weet dat je oude paden sterk zijn maar geef je de tijd en ruimte om het
nieuwe pad vaker te lopen. En ja, het oude pad zal blijven bestaan maar zal
steeds minder zichtbaar zijn.

Omdat de paden soms nog lang bestaan in ons leven vallen we soms terug. Wees genadig voor jezelf en pak je leven weer op na een terugval.

Net als de loop van het riviertje soms anders kan gaan lopen door een boom of een tak. Zo laat mensen levende bomen zijn.

Ik wil graag informatie over Traumasensitief lesgeven

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Johann Heinrich Pestalozzi (1746–1827) blijft een fascinerende figuur in de wereld van onderwijs, niet alleen vanwege zijn vernieuwende ideeën, maar ook door de complexe realiteit van zijn leven en ondernemingen. Terwijl hij met zijn “pedagogie van hoofd, hart en handen” een blijvende indruk heeft achtergelaten, was zijn persoonlijke en professionele loopbaan allesbehalve een rechte lijn naar succes.
10-Daagse Cypress Challenge – Voor Mannen die Klaar zijn om Los te Laten Ben jij altijd ‘aan’? Probeer je de boel onder controle te houden, zelfs als het niet meer werkt? Dan is deze challenge voor jou. 10 Dagen | 2 Momenten per Dag | 1 Olie | Grote Impact Ik wil Cypress essentiële olie gaan gebruiken, omdat deze olie je uitnodigt om te ontspannen, los te laten en weer in de stroom van het leven te komen. Dit klinkt voor mij heel goed! Maar werkt het ook? Daarom ga ik het volgende doen… Doe je mee!
In plaats van leerlingen af te rekenen op hun uiteindelijke prestaties, zouden we meer aandacht kunnen geven aan de weg ernaartoe. Wat hebben ze geleerd van de obstakels die ze tegenkwamen? Hebben ze Genoten! Dit vraagt om een andere benadering van beoordeling.