28 koppies gaan naar beneden en beginnen driftig te schrijven. De ene nog geconcentreerder dan de ander. ‘Nee!’ hoor ik iemand zachtjes roepen. In de hoek zie ik iemand gefrustreerd zijn potlood neergooien en boos naar mij kijken. Een ander kijkt wat rond en heeft nog niet veel op papier staan. Dan steekt er iemand zijn hand omhoog en begint te juichen. ‘Klaar!’ De meesten leggen hun potlood neer, maar een aantal blijft nog driftig doorschrijven. Als ik vraag om te stoppen, kijken ze me aan terwijl er toch nog een paar snel iets opschrijven.
Even een regulatie/energizer tussendoor. We hebben hard gewerkt, dus nu even iets anders doen. Een wedstrijdje om weer allemaal in het ‘hier en nu’ te zijn. Even wat lol maken en voor sommige kinderen die waren weggezakt in hun dagelijkse dagdromen om ze weer gefocust te krijgen. Jezelf weer kunnen reguleren helpt je om jezelf te accepteren ook al vind je het misschien heel moeilijk gaan. Of heb je spanning in je lichaam of negatieve gedachte over je werk. Het is te makkelijker, ik weet niet meer hoe ik het moet doen. Dan kan een oefening tussendoor je weer helpen om de juiste weg te vinden. Om hulp te vragen of opnieuw te beginnen.
Deze oefening noem ik ‘de rekenrace‘. Kinderen hebben een vel papier voor zich en maken zo snel mogelijk sommen met breuken. Van elk antwoord maken ze weer een nieuwe som, bijvoorbeeld: 1/2 +1/2 = 1 +1/4 = 11/4 +1/2 = 13/4 enzovoort, totdat ze 15 antwoorden hebben. De eerste die 15 antwoorden heeft gemaakt, roept heel hard ‘Klaar!’ of begint een dansje als hij/zij dat durft. Jij controleert en feliciteert degene die gewonnen heeft.
Kleine vraag: ‘Hoeveel heb jij er al?’ (Is wel leuk, maar niet heel belangrijk, zeggen wij altijd)
Grote vraag: ‘Hoe was het om te doen? Wat gebeurde er binnen in je? Wat voor gedachten kreeg je? Hoe ben je aan het werk gegaan? Hoe voelt het dat je net niet gewonnen hebt? Ben je trots op je werk of wil je het nog een keer proberen?’
Ik vind het altijd leuk om de grote vraag te stellen. Natuurlijk vind ik de kleine vraag ook belangrijk, want ik wil ook graag de beste zijn. Maar ja, er kan er maar een winnen en de rest blijft dan achter. Misschien is daar wel het meeste te halen. Hoe en wat denk je? Wat zijn helpende gedachten en wat niet?
Hieronder heb ik een link geplaatst voor de decemberactie waaraan ik meedoe. Ook kun je mijn e-book ‘Rust in de klas’ downloaden. Hierin staan nog meer oefeningen.