Een training traumasensitief onderwijs: wat levert dat op?
Ze begint te vertellen over haar leerling, die zo vaak haar aandacht trekt.
“Wat moet ik doen als een leerling constant om aandacht vraagt en ik er zo moe van word?”
Hij maakt geluiden in de klas, irriteert andere kinderen, en ik kan niks meer van hem hebben.
Er ontstaat een mooi gesprek over het verlies van mededogen. We kijken samen naar het gedrag en vragen ons af wat eronder zit. Ik haal de drie G’s erbij en vraag: “Wat voor gedrag laat hij zien? Wat zou hij denken over zichzelf, de ander, en de wereld? En wat voelt hij?”
Maar dan vraag ik de leerkracht: “Wat laat jij voor gedrag zien? Wat zijn jouw gevoelens en gedachten?”
Dan vertelt ze dat ze eigenlijk niet meer rustig kan reageren. Haar gedachten zijn: “Daar gaan we weer.” Ze voelt de spanning in haar lichaam.
Na het gesprek zie je haar bijna opgelucht zitten. Later vertelt ze dat ze haar ‘traumabril’ vaker opzet. Ze spiegelt haar eigen gedrag nu aan de drie G’s.
Training over trauma en het gedrag achter het gedrag: daar gaat het over. Kennis overbrengen waar je mee verder kunt en waar we je meenemen in een stuk zelfzorg.
Ik verzorg trainingen en workshops over traumasensitief onderwijs. Heb je interesse? Neem gerust contact op!