Afgelopen week had ik de eer om een training ‘traumasensitief lesgeven’ te verzorgen voor het team van het MBO Alfa College in Groningen. Wat mij opviel en bijzonder waardeer aan het MBO onderwijs, is de passie en toewijding waarmee veel docenten hun vak uitoefenen. Ze hebben een intrinsiek verlangen om hun praktijkervaring over te brengen aan jonge mensen, en dat doen ze met een bewonderenswaardige passie en inzet. Desondanks zie ik dat veel leerkrachten worstelen met het omgaan met leerlinggedrag.
Onderzoek heeft aangetoond dat deze docenten uitblinken in hun vak, maar dat ze vaak moeite hebben met het pedagogische aspect van het omgaan met leerlinggedrag. Hoewel hun hart uitgaat naar het overdragen van kennis aan de leerlingen, worden ze geconfronteerd met pedagogische uitdagingen die hen belemmeren om dit op de gewenste manier te doen.
Hoe ga je om met stress en onbegrepen gedrag? Hoe reageer je en wat doe je als leerlingen niet tot leren komen?
Een essentieel onderdeel van de trainingen die ik verzorg, is het verkennen van je ‘koffer’ aan ervaringen. Wat draag je mee de klas in? Welke bagage aan waardevolle momenten heb je zelf opgebouwd? Hoe kijk je naar de wereld, naar de leerlingen en collega’s, naar het onderwijslandschap en naar jezelf? Wat is je zelfbeeld en hoe beĂ¯nvloedt dat je manier van lesgeven?
Net zoals docenten hun eigen koffer hebben, heeft elke leerling ook zijn eigen onzichtbare koffer. Wat bevindt zich daarin en hoe beĂ¯nvloedt het hun reacties op jou, anderen en de wereld om hen heen?
Traumasensitief lesgeven gaat verder dan het observeren van het gedrag van leerlingen. Het draait ook om zelfreflectie en het vermogen om je stressresponsysteem te kalmeren in spannende momenten waarin een leerling anders reageert dan je zou willen.
Ik ben enthousiast over het werken met teams en nodig je uit om contact met mij op te nemen als je hier meer over wilt leren. Samen gaan we op zoek naar wat het beste past bij jullie team en school.