Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Vakantie ideeën, en wat is er van terecht gekomen?

Heel vaak ga ik de vakantie in met allerlei leuke ideeën wat ik met de kinderen wil gaan doen. En aan leuke ideeën daar ontbreekt het niet aan. Helaas is de waan van elke dag soms anders. Ik merk dat de vakantie altijd weer hard werken is voor ons. Ook de ideeën landen niet altijd! Soms duurt het een poosje en dan als ze eenmaal aan de slag zijn vinden ze het helemaal leuk. Maar dat kost wel heel veel geduld en tactisch inzicht.

De jonge ontwerper.
Ik kwam een week of wat geleden de site van de jonge ontwerper tegen. Een hele leuke site waar je een boek en wat materiaal kunt kopen om samen met je kind, maar natuurlijk ook alleen, een auto kan bouwen. Je kunt er een pakketje bij kopen waar wat wieltjes motortje en wat andere materialen inzitten. Helemaal te gek en heel erg leuk om te doen.

de jonge ontwerper

http://www.uitgeverijteles.nl/

Uit mijn vorige blog hebben wij het volgende gemaakt:

mes en knikkerbaan

Knikkerbaan: Voor de knikkerbaan hebben de jongens de trap gebruikt. En onderaan hebben ze een doos gezet waar de knikkers netjes in vielen. De knikkers gaan wel heel hard zo de trap af maar zeker leuk.

Houten mes:  Het figuurzagen gaat goed. De jongens hebben maar een paar zaagjes gebroken. Wel vinden ze het lastig om te draaien en de kleine hoekjes uit te zagen.

Poppenhuis: Ook zijn de meiden weer druk geweest met het maken van nieuwe achtergronden voor ons poppenhuis van Liliane Limpens.  Wat is dat toch leuk om steeds je kamer van je barbies te kunnen veranderen.

Bloem: En wat kun je een mooie bloem maken van een servetje. We hadden een buurtbijeenkomst waar één van de dames ons dit heeft geleerd.

poppenhuis en bloem

 

creatieve ideeën met tekst poppenhuis met tekst

En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.
Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.