Welk fundament heeft een leerkracht nodig, als mens en professional om voor de klas te staan?Iemand zei:’ je moet aan het fundament bouwen voordat de storm opsteekt.’ Want als eenmaal de storm er is dan
heb je geen tijd meer om het fundament te bouwen.
We moeten samen een fundament leggen en ‘nieuwe’ leerkrachten extra ondersteunen bij het bouwen van het fundament, zodat ze stevig staan voordat de storm opsteekt.
Maar hoe doen we dat?
Ik merk zelf dat het steeds belangrijker wordt hoe je over jezelf denkt, hoe je naar kinderen kijkt en hoe je jezelf daarin kunt reguleren.
- Hoe kun je kalm blijven en objectief naar kinderen kijken en reageren?
- Hoe kijk je naar jezelf? Ben je tevreden met jezelf?
- En kun je ook mild zijn voor jezelf?
- Welke vaardigheden heb je nodig om voor de klas te staan?
- En welke omstandigheden kunnen we samen creëren, zodat iemand het fundament gemakkelijk kan bouwen?
(Bijvoorbeeld, de inrichting van de school, sociaal-emotioneel leren en omgangsvormen.)
Leren hoe je preventief het sociale klimaat in de groep kunt bouwen. Oefenen om in een groep te functioneren. En hoe je dan de lesstof effectief kunt overbrengen.
Helaas komen we soms in klassen terecht waar de storm al is losgebarsten, waar leerkracht nog niet het fundament heeft om deze storm te doorstaan.
We moeten elkaar als leerkrachten ondersteunen,
ruimte geven om te overleven wanneer het stormt en ruimte bieden om te oefenen wanneer de storm is gaan liggen.
Ik ben dan ook voorstander van het helpen van ‘beginnende’ leerkrachten, zodat ze het fundament kunnen bouwen.
Leerkrachten als team gaan optrekken om een veilig klimaat in school te bouwen.
Door bijvoorbeeld soms een leerling over te nemen, preventief te helpen met sociaal-emotioneel leren en groepsdynamiek,
en hen te ondersteunen bij het leren hoe ze zichzelf kunnen reguleren.
Als je als team/leerkracht je hierin wilt ontwikkelen door middel van een training, neem dan contact op om samen te groeien.