Het is een bekend scenario voor veel leerkrachten: een leerling weigert te luisteren, gedraagt zich storend of vertoont ander ongewenst gedrag. In zo’n situatie is het verleidelijk om in boosheid te vervallen, om te proberen controle uit te oefenen door dwang of straf. Maar wat als ik je vertel dat er een andere manier is? Een manier die niet alleen effectiever is, maar ook het welzijn van zowel jou als je leerlingen bevordert.
Het gebeurde tijdens onze kringactiviteit. Een van de jongens bleef maar praten, onderbrak constant en maakte opmerkingen die ik niet erg gepast vond. Hierdoor konden we geen normaal kringgesprek voeren. Na twee keer rustig te hebben gevraagd om te stoppen, begon ik toch geĂ¯rriteerd te raken en wilde ik hem het liefst uit de klas verwijderen. Ik voelde de neiging om met allerlei dreigementen te komen… Maar wat hielp mij om rustig te blijven?
Het begint allemaal met het begrip dat je kinderen niet kunt dwingen om iets te doen. Je kunt hen leiden, begeleiden en helpen inzien waarom bepaalde dingen belangrijk zijn om te doen en te leren, maar dwang leidt alleen maar tot meer weerstand en frustratie, zowel bij jou als bij de kinderen.
En dat merkte ik. Hij bleef maar doorgaan totdat ik weer redelijk rustig was. Ik besloot een spel in te zetten om de aandacht van de groep te verleggen. We stonden op en verzamelden ons in een kring. Door in beweging te komen, kon ik mijn gedachten ordenen. Ik koos vervolgens twee leerlingen uit om naar mijn klas te kijken, terwijl de klas op een plek gingen staan. Daarna gingen deze 2 leerlingen naar de gang. Twee leerlingen verwisselden van plek en toen ze weer terug waren in de klas probeerden ze te raden wie van plek was veranderd. Dit zorgde voor afleiding en gaf mij de kans om rustig te worden en indien nodig met het kind te praten.
Dus, wat kun je dan wel doen? Hier zijn een paar strategieën om je te helpen kalm te blijven en effectief te reageren, zelfs in de meest uitdagende situaties:
1. Neem een adempauze.
Wanneer je merkt dat je boos wordt of irritatie voelt opkomen, stop dan even met praten. Sluit je ogen, haal diep adem en neem een paar seconden of minuten om te kalmeren. Probeer het gedrag vanuit een ander perspectief te bekijken en bedenk hoe je het op een constructieve manier kunt aanpakken.
2. Gebruik je kalme stem.
Als je klaar bent om te reageren, gebruik dan een kalme stem om je kind te vertellen dat ze een fout hebben gemaakt of leg uit wat de gevolgen zijn van hun gedrag.
3. Laat het los.
Zodra je je punt hebt gemaakt, laat het dan rusten. Probeer niet vast te houden aan boosheid of wrok. Laat het wangedrag voorbijgaan en focus op het bevorderen van positief gedrag.
4. Herken vroege tekenen van boosheid
Let op kleine frustraties en irritaties die voorafgaan aan boosheid. Wacht niet tot de woede is opgeborreld voordat je de situatie verlaat. Verwijder jezelf uit de situatie zodra je de eerste tekenen van boosheid opmerkt.
5. Oefen vriendelijkheid en geduld
Herinner jezelf eraan dat boosheid en spanning de communicatie blokkeren en de situatie alleen maar erger maken. Probeer in plaats daarvan vriendelijk en geduldig te reageren, zelfs als het moeilijk is.
Elke keer dat je rustig en kalm reageert op een moeilijke situatie, geef je jezelf en je leerlingen de kans om te groeien en te leren.
Onthoud, het is niet altijd gemakkelijk om kalm te blijven in uitdagende situaties, maar door bewust te zijn van je reacties en te oefenen met woedebeheersing, kun je een positieve en ondersteunende omgeving creëren voor zowel jezelf als je leerlingen. Dus de volgende keer dat je merkt dat de boosheid begint op te borrelen, adem diep in, blijf kalm en herinner jezelf eraan dat jij de kracht hebt om de situatie op een constructieve manier aan te pakken.