Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

De kracht van samenwerking: Het doorbreken van subgroepjes voor een hechte klas

  1. Veilige leeromgeving
    Alle leerlingen voelen zich betrokken en er is minder kans op uitsluiting, wat zorgt voor een veilige leeromgeving.
  2. Versterking van de groep
    Door regelmatig met verschillende klasgenoten samen te werken, ontstaat er een hechtere klas waarin iedereen zich onderdeel van de groep voelt.
  3. Verbetering van samenwerkings- en sociale vaardigheden
    Leerlingen leren beter samenwerken en ontwikkelen belangrijke sociale vaardigheden doordat ze omgaan met diverse persoonlijkheden en manieren van werken.
  4. Stimuleren van creativiteit en probleemoplossend vermogen
    Het wisselen van samenstellingen in groepjes zorgt voor nieuwe ideeën en oplossingen, wat de creativiteit en het denkvermogen van leerlingen versterkt.
  5. Gelijke kansen voor iedere leerling
    Door met verschillende klasgenoten samen te werken, krijgt iedere leerling de kans om zijn of haar talenten te laten zien en een actieve rol te spelen.
  6. Minder conflicten en een positieve klassfeer
    Door subgroepjes te doorbreken, ontstaat er minder rivaliteit en voelt de klas zich veiliger, wat leidt tot een prettigere sfeer en minder conflicten

Oplossingen:

  • Organiseer coöperatieve werkvormen waarin leerlingen steeds met andere klasgenoten moeten samenwerken. Dit zorgt ervoor dat ze niet te veel in hun eigen groepje blijven rondcirkelen en dat de groepsband behouden blijft.
  • Stimuleer leerlingen om vaker naast iemand anders te gaan staan in de kring en varieer in de opdrachten die je geeft.
  • Pas coöperatieve werkvormen toe waarbij leerlingen door de klas lopen. Bijvoorbeeld: “Loop door de klas, en als ik ‘stop’ zeg, ga je naar degene die het dichtst bij je staat en bespreek je som met elkaar. Loop daarna naar iemand anders en bespreek je som opnieuw. Zoek een jongen of meisje op, of iemand die je vandaag nog niet hebt gesproken. Zoek iemand met een andere kleur ogen.

Dit weekend maakte ik de Venntrilogie-wandeltocht door de Ardennen, een route van het drielandenpunt in Kelmis naar Bütgenbach. Tijdens de tocht veranderden de gesprekken van energiek naar stil, terwijl de fysieke pijn steeds meer voelbaar werd. Toch bleef ik doorzetten, wetende dat weerstand nodig is voor groei
En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.