DE ZILVEREN WEKEN.

In de Zilveren Weken willen we echt een sterke groep worden! We doen ons best om dichter bij elkaar te komen, zodat we als klas beter kunnen samenwerken.

Ebook de zilverenweken

De theorie achter de Zilveren Weken verklaart waarom het zo belangrijk is om aandacht te blijven besteden aan het groepsproces.





3 weken elke dag een werkvorm in je mailbox

Je hoeft niet elke ochtend opnieuw na te denken over welke werkvormen je kunt gebruiken. Gedurende drie weken ontvang je de werkvormen rechtstreeks in je mailbox. Ook zaterdag en zondag zodat je iets meer werkvormen hebt om uit te kiezen. 

Ebook + werkvormen op papier

Niet alleen de werkvormen in je mailbox, maar ook op papier. Dat is handig voor het geval je na de Zilveren Weken nog eens een werkvorm wilt gebruiken.




Focus van de Zilveren Weken

In de drukte van het schooljaar voelen de Zilveren Weken aan als een welkome adempauze. De klas, na de eerste maanden van het nieuwe schooljaar, bevindt zich nu op een nieuw kruispunt.

Maar te midden van deze uitdagingen bieden de Zilveren Weken een sprankje hoop. Een kans om bij te sturen, om nieuwe manieren te vinden om de groep te leiden. 


Strategieën tijdens de Zilveren Weken

Tijdens de Zilveren Weken kunnen leerkrachten verschillende strategieën toepassen
om groepsdynamiek te verbeteren.

Terugkijken en bespreken

Door samen te praten over wat we hebben meegemaakt maken we onze eigen geschiedenis met onze klas.

Samenwerken in de groep.

 Door samen leuke activiteiten te doen, leren we beter met elkaar om te gaan, samen te werken en elkaar te vertrouwen. Dit zorgt ervoor dat we sterker worden als groep

Hoe ga je om met ruzies.

Als er problemen zijn tussen klasgenoten, kunnen we die bespreken en oplossen door met elkaar te praten, naar elkaar te luisteren en samen te zoeken naar oplossingen. Ook groeps oefeningen die je als groep kunt doen helpen hierbij.

Nieuwe doelen stellen.

Laten we samen nieuwe doelen stellen voor de rest van het jaar. Het is belangrijk om af te spreken wat we samen willen doen en wat we van elkaar verwachten, zodat we goed kunnen samenwerken en samen leren.

Wees de Leerkracht die je zelf
graag gehad zou hebben.


Drie weken lang werkvormen voor je klas in de zilveren weken.

Elke dag een werkvorm in je mailbox voor drie weken lang. Deze werkvormen helpen je om de volgende stap te maken in het groepsproces van je klas.

Voorbeelden van wat je kunt doen in de klas.

Afwisseling in je werkvormen geeft nog meer plezier en rust in je groep. En gericht op samenwerken.

Terugkijken en bespreken

Twee waarheden, een sprookje
Dit is een erg grappig en leuk kennismakingsspel. 

  1. De leerling die aan de beurt is, gaat 3 dingen over zichzelf vertellen. Een van die dingen is niet waar.
  2. De rest mag raden welke van de drie niet waar is. 
Samenwerken in de groep.

Tot 20 tellen
Bij dit spel ga je met alle leerlingen in een cirkel staan en tel je gezamenlijk tot 20. Iedereen mag op elk moment een cijfer toevoegen om de telling verder te brengen. Maar, wanneer twee mensen tegelijkertijd een cijfer noemen, moet je opnieuw beginnen.

Hoe ga je om met ruzies.

Het bankje in het park

De drie leerlingen spelen drie verschillende personages die ze gekregen hebben door een kaartje te trekken bij de leerkracht. De drie leerlingen gaan een conversatie voeren waarin ze hun rol overdrijven. De overige klasgenoten moeten aan de hand van de dialoog op het bankje raden welke drie personages er in het spel uitgebeeld zijn. 

Nieuwe doelen stellen.

Journalist in de toekomst.

Met de journalist in de toekomst-oefening ga je letterlijk in de schoenen van een journalist staan. Je bent een journalist van een vakblad en interviewt je eigen klas aan het einde van het jaar. De journalist heeft je klas uitgeroepen tot het succesvolste van het jaar. Iedere deelnemer schrijft een interview, waarop de andere deelnemers 3 aantrekkelijke punten uit het verhaal mogen halen.

ANDRÉ BOLKS

Met meer dan 20 jaar ervaring in zowel regulier als speciaal onderwijs heb ik veel geleerd over mijn aanpak voor de klas. Het onderwijzen van 'gewone' vakken is geweldig, maar veiligheid vormt de essentiële basis. Mijn rol als rots en water trainer en traumasensitief onderwijs heeft me de fundamenten geboden om elke leerling te begrijpen en te ondersteunen.

Door zelfreflectie en kalmerende oefeningen voelde ik mijn veerkracht groeien te midden van chaos. Mijn reis in traumasensitief lesgeven veranderde niet alleen mijn interactie met kinderen, maar verdiepte ook mijn eigen innerlijke rust in stressvolle momenten.


>