Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Gouden weken super belangrijk!

boek samen werken aan een positieve groepssfeer

De Cruciale Rol van de Gouden Weken in het Opbouwen van een Positieve Leeromgeving

Het nieuwe schooljaar brengt niet alleen een frisse start, maar ook een unieke gelegenheid om de fundamenten te leggen voor een buitengewoon leeravontuur. De eerste weken van het schooljaar, vaak aangeduid als de “Gouden Weken,” dragen een onschatbare betekenis bij aan het vormgeven van een omgeving waarin leerlingen niet enkel kennis vergaren, maar ook belangrijke levensvaardigheden leren.

1. Opbouwen van relaties: De Gouden Weken bieden een waardevol gelegenheid waarin leerlingen op een ontspannen wijze elkaar beter leren kennen. Door middel van kennismakingsspellen en groepsactiviteiten kunnen ze een band opbouwen en vertrouwen in elkaar ontwikkelen. Het jaarlijks herhalen van kennismakingsactiviteiten en groepsactiviteiten is van essentieel belang, zelfs als de leerlingen elkaar al goed kennen. 

2. Bevorderen van inclusie: Binnen onze klaslokalen treffen we diversiteit aan in achtergronden, culturen en denkbeelden. De aanvangsweken creëren een podium om leerlingen bewust te maken van deze veelvormigheid en hen aan te moedigen om elkaar beter te leren begrijpen.

3. Sociaal emotioneel welzijn: Het schooljaar kan soms uitdagend zijn voor leerlingen. De eerste weken bieden een kans om te praten over hun verwachtingen, zorgen en doelen. Door middel van groepsdiscussies en activiteiten kunnen leerlingen hun gevoelens delen en ondersteuning krijgen van zowel hun klasgenoten als hun leerkracht.

4. Positieve leeromgeving: Een klasomgeving waarin leerlingen zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd voelen, bevordert het leren. De Gouden Weken leggen het fundament voor een cultuur van acceptatie en wederzijdse waardering. Door samen plezier te maken, spelletjes te spelen en elkaar te ondersteunen, ontstaat er een positieve sfeer waarin leerlingen zich comfortabel voelen om vragen te stellen, actief deel te nemen en nieuwe uitdagingen aan te gaan.

5. Gemeenschapsvorming: De beginweken zijn niet slechts een vluchtige start, maar eerder het begin van een levendige gemeenschap in het klaslokaal. Door in de eerste weken te investeren in het opbouwen van relaties en het bevorderen van sociaal emotioneel welzijn, ontstaat er een gevoel van gemeenschap binnen de klas. Leerlingen voelen zich deel van een groter geheel en ervaren een gevoel van verbondenheid met elkaar.

De Gouden Weken van het schooljaar waarin leerlingen elkaar leren kennen, spelvormen doen en sociaal emotioneel betrokken zijn bij elkaar, zijn van essentieel belang voor het creëren van een positieve en inclusieve leeromgeving waarin leerlingen zich veilig gaan voelen. Het legt de basis voor goede relaties, onderling begrip en een positieve groepssfeer, die allemaal bijdragen aan het succes van de leerlingen gedurende het hele jaar.

Ik heb een programma gemaakt voor de eerste zes weken van het schooljaar waarbij elke week een bepaald thema centraal staat. Deze is hieronder te verkrijgen want mijn droom is dat iedere leekracht en alle leerlingen een sterke start maken van het nieuwe schooljaar. 

boek samen werken aan een positieve groepssfeer

Enter your text here…

Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.
Het zit zo diep in mij, dat competitiegevoel! Het willen presteren en het eruit halen wat je geoefend hebt. En vooral met sporten en spel is het voor mij niet meer dan normaal om de spanning van presteren te voelen. Toch gaat er iets bovenuit... Iets wat niet te vatten is in competitie en winnen. Het samen lopen en daarvan genieten. 💛
Spelen is niet alleen leuk, het is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom spel niet mag ontbreken in het onderwijs: