klasindeling


Verminder stress en creëer een positieve sfeer met onze klasindelingsstrategieën.

Leerkrachten moeten het belang begrijpen van een goede klasindeling, omdat dit bijdraagt aan een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich veilig en ondersteund voelen. In deze blog delen we enkele essentiële overwegingen die leerkrachten kunnen helpen bij het creëren van een optimale klasindeling.

Overwegingen voor een optimale klasindeling

Waar moet je rekening mee houden? Vooral leerlingen met een verhoogde stressreactie of traumatische ervaringen verdienen extra aandacht. Deze leerlingen hebben behoefte aan een plek in het klaslokaal waar ze volledig zicht hebben op wat er om hen heen gebeurt, zodat ze zich veilig voelen en niet onverwacht aangeraakt worden. Enkele suggesties om dit te realiseren zijn:

1. Plaats de leerling op een plek waar niemand achterlangs hoeft te lopen.
2. Zorg ervoor dat de leerling met de rug tegen de muur zi
3. Zet de leerling naast een rustige medeleerling.
4. Overweeg om de leerling aan de buitenkant of rand van de groep te plaatsen.
5. Zorg voor duidelijke looplijnen, zodat de leerling gemakkelijk uit de groep kan stappen indien nodig.
6. Beperk het aantal spullen op de tafel van de leerling.

Het belang van veiligheid en overzicht
Wanneer leerkrachten regelmatig groepjes willen laten wisselen, is het raadzaam om het kind dat behoefte heeft aan overzicht en veiligheid op dezelfde plek te laten zitten, terwijl de rest van de groep rouleert.

De rol van sociale interactie
Recent onderzoek wijst uit dat vrienden elkaar meer kunnen leren dan niet-vrienden. Het implementeren van een 'buddy'-systeem in de klas kan voordelen bieden voor kinderen met gedragsproblemen (Van den Berg et al., 2018). Door een populaire en sociaal vaardige buddy aan deze leerling toe te wijzen, kan het gewenste gedrag toenemen en kan externaliserend probleemgedrag verminderen.

Het werken in groepjes stimuleert ook overleg en samenwerking, wat de sociale interactie en het leerproces van de leerlingen bevordert. Aan de andere kant kan het werken in rijen meer rust en focus brengen, vooral voor kinderen die snel afgeleid zij

Flexibele werkplekken en keuzevrijheid

Tot slot is het raadzaam om flexibele werkplekken te creëren, zodat kinderen kunnen kiezen waar ze willen werken. Denk hierbij aan staanplaatsen of rustige hoekjes. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de leerlingen over wanneer ze van plek kunnen wisselen.

Positieve effecten op welzijn en prestaties

Door aandacht te besteden aan een goede klasindeling, kunnen leerkrachten een positieve leeromgeving creëren die het welzijn en de prestaties van hun leerlingen ten goede komt. Investeer in een doordachte klasindeling en pluk op lange termijn de vruchten hiervan.


Wist je dat de inrichting van je klas een directe invloed heeft op de werking van je brein en je stressniveau? Door hieronder te klikken, krijg je onmiddellijk toegang tot onze exclusieve training 'Inrichting van je Klas.' Leer hoe je klassenmanagement en klasinrichting kunt combineren om een omgeving te creëren die stress vermindert.

>