Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Meedenken: Afstand en Nabijheid en het kopen van een zitbank?

Zitbank wonenmetlef.nl
Foto van : www.wonenmetlef.nl/

We zijn opzoek naar een nieuwe zitbank voor in ons gezinshuis. Natuurlijk kijken we naar de kleur en hebben we onze eigen smaak. Maar moeten wij ook rekening houden met afstand en nabijheid van de kinderen?

Wat voor zitbank kunnen we kopen en houden we tegelijk rekening met afstand en nabijheid van onze kinderen?  Kopen we een zitbank die zo groot is waar iedereen op kan zitten? Maar gaat iedereen erop zitten? Sommige kinderen hebben behoefte om er wel bij te zitten maar niet op dezelfde zitbank.
We hebben nu een hoekbank waar sommige kinderen soms heerlijk in een hoekje kunnen  wegduiken? Of aan het eind van de bank gaan zitten?

Is het handig om twee kleinere banken te kopen i.p.v. één?

Mijn vraag is dan ook: Wie heeft hierover nagedacht? En waar kunnen we rekening mee houden?

Graag jullie reacties!

En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.
Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.