Opvoedingsperikelen om lego en hoe het afliep.

 ‘Pap, ik wil lego kopen van mijn geld wat ik gekregen heb voor mijn verjaardag.”  Met deze vraag begon het allemaal. En een legitieme vraag toch. Maar ik was er niet heel blij mee. Ik zal je vertellen waarom.

Deze jongen heeft al heel veel lego. Zijn lego heeft hij op zijn slaapkamer staan. Nou staan. Het ligt overal en nergens. Op zijn bureau,onder zijn bureau,in een doos en naast zijn bed. Overal ligt lego en alles uit elkaar.  En in mijn beleving speelt hij er niet vaak mee.

En dan komt die vraag:”Pap, mag ik lego kopen”. Ik zei nee; want ik vind het jammer dat je weer lego koopt en er niet zoveel mee speelt. Ook zie ik in je kamer allemaal lego her en der liggen dus als je lego in elkaar wilt zetten doe je dat maar eerst.

Ik hoopte met mijn actie dat hij met lego ging spelen, zoals ik zou willen. Maar ja, wat is dat dan hè? Nou dat is uren met lego spelen in opperste concentratie. Van alles er van bouwen en met de lego hele verhalen na spelen. Maar mijn gedachten waren niet zijn gedachten. En ook een beetje niet reeël.

Hij werd me daar toch een partijtje boos. Riep van alles en zou wel even naar de winkel gaan om lego te gaan kopen. Maar hij ging niet met zijn lego spelen en ook helemaal niet zijn lego maken.

Als vader wil je hem laten inzien dat lego duur is. Dat hij al heel veel lego heeft en dat hij meer iets is van maken en niet meer aanraken dan er echt iets mee doen.

De hele middag en avond bleef hij in zijn boosheid. Hij wilde en zou het kopen maar niet iets maken. Voordat hij naar bed ging ben ik op zijn kamer aan het bouwen gegaan. Zo maar zonder iets te zeggen. Het grappige is dat hij mee is gaan bouwen. En hij bleef maar vragen wat hij moest doen.

In het gesprek dat volgde heb ik hem de 3 G’s uitgelegd. Gedrag,Gedachte en Gevoelens.  Je denkt en wilt iets en daar volgt iets op. Je gedachten en gevoelens sturen je in de richting van : “ik wil lego!!!”En je gedrag is dus alleen maar boosheid want je krijgt niet wat je wil.  En ook dat je gedachten zo in beslag genomen word door het hebben van de lego dat je niks meer anders kan dan denken en voelen dat het nodig is om deze lego te kopen. En dat je gedrag daardoor beïnvloed wordt. Maar je kunt het ook anders gebruiken. Als je je gedachten richt op oké als ik dit maak dan mag ik het kopen.

De volgende dag hoorde ik dat hij een paar keer boven was geweest om te spelen met zijn lego.

Maar ja, hoeveel moet je klaar hebben en wat is spel? Ik heb een papier gemaakt met een aantal nummers erop van zijn lego. Ik heb de  lego allemaal gepakt en op een dienblad gelegd en naar beneden genomen. Op tafel neergezet en ik was al begonnen met de eerste lego weer in elkaar te zetten. Toen hij thuis was heb ik het uitgelegd wat ik van hem verwachtte. Hij wilde er niks van weten maar na een gesprek dat hij ook anderen mag vragen om te helpen zag je langzaam zijn gedrag veranderen. Eerst was het nog teveel voor hem maar toen hij zag dat hij het voor elkaar kreeg werd hij steeds enthousiaster. En ja, binnen een middag en avond had hij alles van het lijstje af.

Op naar de winkel!
Maar zo simpel is het ook weer niet. Toen hij van de winkel terug kwam stond zijn gezicht op onweer. Ik moet 5 euro van jullie want ik heb niet genoeg geld! Hij vroeg het op zo’n manier dat we hier niet blij van werden. Hij heel erg boos en ik werd er ook niet blijer op. Heel duidelijk aan gegeven dat we bepaalde woorden en gedrag niet toestonden in ons huis. Op het laatst is hij wat anders gaan doen en kwam hij op een gegeven moment naar mij toe. Heel netjes vroeg hij of hij 4 euro mocht lenen om toch zijn lego te kunnen kopen.  Ik heb hem uitgelegd dat hij nog wel zakgeld had en dat hij dat erbij kon doen. Daarna is hij snel naar de winkel gegaan en is hij druk met zijn lego.

Wat heb ik geleerd
Het kost veel tijd en energie om een kind te krijgen waar jij het wil hebben. Het is geven en nemen en creatief omgaan met je mogelijkheden. Als je vast blijft zitten in je eigen denkpatronen dan maak je het voor jezelf moeilijk. Mee bewegen en creatief zijn in je oplossingen helpt. En toch laten zien wat jij belangrijk vindt en dit ook blijven communiceren naar het kind.

Mooie berichten om ook eens te lezen.

Over de auteur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>