Ik vroeg me af: ‘Wanneer kun je je eigen mening of gelijk aan de kant zetten om niet een hele groep tot stilstand te brengen?’ Kun je van de leerlingen verwachten dat ze zichzelf soms even naar de achtergrond brengen ten positieve van de groep?
Vandaag mocht ik weer een Rots en Water training geven aan de bovenbouw. Daar stonden de kinderen allemaal in een kring. Stil gebarend; van de 27 kinderen waren er 6 aan het gebaren en allerlei armgebaren aan het maken, terwijl de rest toekeek. Even leek het erop dat ze twee verschillende kanten op wilden lopen, maar op de een of andere manier draaiden ze toch allemaal linksom. Na vijf tot 8 stappen bleef de groep staan. Een van de meisjes bleef staan; voor haar een groot gat. Ze had net 8 stappen gezet, wat ook de bedoeling was. Aan de andere kant van de kring stond een jongen te wijzen en te gebaren. Hij kon zich net nog inhouden om niet te praten, maar wilde dat het meisje doorliep. Ze bleef staan en schudde haar hoofd. De jongen begon nog harder te gebaren, maar ze bleef staan en deed niets meer. Zo ging het even door, en ook anderen bemoeiden zich ermee in stilte maar vol gebaren.
In dezelfde les merkte ik dat een aantal kinderen het lastig vond om een ander spel in stilte te doen omdat andere kinderen mogen praten. Ze praten zonder erbij na te denken, maar helpen daarmee niet de groep. Ik denk zelf dat ze het niet eens doorhebben dat ze zich boven de groep plaatsen.
In het laatste geval moesten ze een oefening net zolang overdoen totdat ze het 2x in stilte hadden uitgevoerd. Alleen twee leerlingen mochten aanwijzingen geven.
Je in een groep bewegen en anderen ook een plek gunnen zonder zelf ten onder te gaan. Wat hebben leerlingen nodig om dat te bereiken? Wat mogen we de leerlingen meegeven dat ze zichzelf soms niet het belangrijkste vinden, maar ook andere kinderen het woord laten voeren?
Wat mogen wij, leerkrachten, de kinderen uitleggen over wanneer spreek je en wanneer is de groep belangrijker dan jij bent? Wat voor oefeningen hebben wij tot onze beschikking om ze dat te leren en misschien wel de stille meerderheid te laten spreken?
Laat je mening hieronder horen zodat ik verder kom met deze vraag.