Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Waarom Kennismakingsspelletjes als je Elkaar al Jaren Kent?

Zelfs als leerlingen al meerdere jaren samen in dezelfde klas hebben gezeten, blijft het belangrijk om aan het begin van elk schooljaar tijd te besteden aan het opbouwen van relaties en het versterken van de groepsdynamiek. Hier zijn een paar redenen waarom dit van belang is:

1. Veranderende Dynamiek

Elk schooljaar kunnen leerlingen veranderen, zowel individueel als in groepsdynamiek. Door elk jaar opnieuw te investeren in groepsactiviteiten, krijgen leerlingen de mogelijkheid om nieuwe vriendschappen te ontwikkelen en bestaande relaties te versterken. Veranderingen in persoonlijkheid, interesses en gedrag kunnen invloed hebben op hoe leerlingen met elkaar omgaan.

2. Bevordering van Wederzijds Begrip

Hoewel leerlingen al bekend zijn met elkaar, kunnen de zomervakantie en andere ervaringen hun perspectieven en interesses hebben beïnvloed. Door middel van kennismakingsspellen kunnen leerlingen deze nieuwe aspecten van zichzelf en elkaar ontdekken, wat bijdraagt aan een dieper wederzijds begrip.

3. Positieve Start

Het herhalen van kennismakingsspellen en groepsactiviteiten geeft leerlingen een gevoel van vertrouwdheid. Hierdoor starten ze het jaar met een positieve houding ten opzichte van hun klasgenoten en de leeromgeving. Een positieve start kan de toon zetten voor de rest van het schooljaar en bevordert een gevoel van gemeenschap en samenwerking.

4. Inclusie en Welkom Voelen

Voor nieuwe leerlingen die in de klas zijn gekomen, biedt de eerste weken een kans om zich welkom te voelen en zich te integreren in de groep. De herhaalde kennismakingsactiviteiten dragen bij aan hun gevoel van erbij horen en maken de overgang naar een nieuwe klas soepeler en minder stressvol.

5. Groepscohesie en Teambuilding

Regelmatig samenkomen en deelnemen aan groepsactiviteiten bouwt aan groepscohesie en teambuilding. Het helpt de leerlingen om elkaar beter te begrijpen, vertrouwen op te bouwen en effectiever samen te werken. Een hechte groep kan beter omgaan met conflicten en uitdagingen.

Dit weekend maakte ik de Venntrilogie-wandeltocht door de Ardennen, een route van het drielandenpunt in Kelmis naar Bütgenbach. Tijdens de tocht veranderden de gesprekken van energiek naar stil, terwijl de fysieke pijn steeds meer voelbaar werd. Toch bleef ik doorzetten, wetende dat weerstand nodig is voor groei
En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.