Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Gratis E-Book voor een Sterke Start van het Schooljaar!

Als leerkracht met een passie voor gedrag en sociaal-emotioneel leren, weet ik hoe cruciaal de eerste weken van het schooljaar zijn voor het vormen van een hechte klasgemeenschap. Dit e-book biedt een gestructureerde aanpak om de ‘Gouden Weken’ optimaal te benutten. Het programma richt zich op vier belangrijke pijlers: samenwerken, het ontwikkelen van routines, het bevorderen van een positieve taal en omgeving, en het betrekken van ouders en familie.

Wat kun je verwachten?
Week 1:
Leren kennen en groepsvorming De eerste week draait om kennismaken en het creëren van een sterke groepsdynamiek.

Week 2: Routines ontwikkelen Het opbouwen van routines is essentieel voor een gestructureerde leeromgeving.

Week 3: Samenwerken Samenwerken staat centraal in week

Hoofdstuk 4 past zo mooi in het hele burgerschap verhaal dat ik er nu al zin in heb om het in mijn klas te introduceren!
Week 4: Week van de familie In week 4 betrekken we de ouders en familie bij het leerproces. Dit bevordert wederzijds begrip en steun, en zorgt voor een sterker gevoel van gemeenschap tussen school en thuis.

Week 5: Positieve leeromgeving en groeimindset bevorderen Een positieve leeromgeving en het stimuleren van een groeimindset zijn cruciaal voor het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen.

Week 6: Vieren De laatste week staat in het teken van vieren. Het is belangrijk om successen en mijlpalen te vieren, hoe klein ook. Dit helpt bij het opbouwen van zelfvertrouwen en een gevoel van gemeenschap onder de leerlingen.

Samenwerken, Positieve Taal en Routines Ontwikkelen
In dit e-book leg ik sterk de nadruk op samenwerken, het gebruik van positieve taal, en het ontwikkelen van routines. Deze elementen zijn essentieel voor het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waar zowel leerlingen als leerkrachten floreren.

Samenwerken: Door samenwerkingsopdrachten en teambuildingactiviteiten leren leerlingen hoe ze elkaar kunnen ondersteunen en gezamenlijke doelen kunnen bereiken.
Positieve Taal: Het gebruik van positieve taal in de klas bevordert een cultuur van respect en aanmoediging. Dit e-book biedt handvatten en voorbeelden van hoe je dit effectief kunt doen.
Routines Ontwikkelen: Structuur en routine helpen bij het verminderen van stress en verwarring. Ons programma helpt je bij het opzetten van routines die de dagelijkse werking van je klas verbeteren.


Conclusie
Dit e-book is meer dan alleen een programma; het is een investering in de toekomst van jouw klas. Door te focussen op groepsvorming, samenwerking, routines, positieve taal, en betrokkenheid van ouders, leg je een stevige basis voor een succesvol schooljaar.

Download mijn e-book en start jouw reis naar een harmonieus en productief klaslokaal.

Dit weekend maakte ik de Venntrilogie-wandeltocht door de Ardennen, een route van het drielandenpunt in Kelmis naar Bütgenbach. Tijdens de tocht veranderden de gesprekken van energiek naar stil, terwijl de fysieke pijn steeds meer voelbaar werd. Toch bleef ik doorzetten, wetende dat weerstand nodig is voor groei
En terwijl ik daar stond, drong een inzicht tot me door. 💡 We werken allemaal met dezelfde kinderen, maar hoe goed kennen we eigenlijk elkaars werk? Wat een mooie groep mensen stond daar voor me. Pedagogisch medewerkers met een groot hart voor het jonge kind, van babygroepen tot BSO. Jarenlange ervaring in het verzorgen van baby’s, peuters en kleuters. En later? Dan komen diezelfde kinderen bij mij in de klas.
Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.