Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Closure: Neem jij Bewust Afscheid?

Afscheid nemen kan lastig zijn, vooral als we gehecht zijn geraakt aan mensen, plaatsen of routines.

Ik merk het weer aan de kinderen van groep 8. En ook stiekem aan de leerkrachten. Ze hebben naar het einde toe geleefd. Uren geoefend samen aan de musical, het optreden gehad, en dan het niet kunnen en willen loslaten van je vrienden en klasgenoten. Nog uren kunnen ze doorspelen en bij elkaar hangen.

Afscheid nemen is ook een essentieel onderdeel van vooruitgang. Door bewust afscheid te nemen, maken we ruimte voor groei en nieuwe ervaringen, en dat is uiteindelijk wat ons helpt om te evolueren en te bloeien in zowel ons persoonlijke als professionele leven.

Dus, hoewel afscheid nemen soms moeilijk is, is het ook een krachtige en noodzakelijke stap naar iets nieuws en spannends.

Het is belangrijk om het gevoel te hebben dat je gebeurtenissen of fases uit je leven goed hebt afgesloten, wat we closure noemen (Engels voor sluiting). Closure helpt ons om gemakkelijker door te gaan naar een volgende fase. Mensen die een periode goed hebben afgesloten, ervaren vaak een soepelere overgang naar de volgende fase. Dit geldt niet alleen voor ons gevoel; ook ons gedrag laat zien dat we met closure makkelijker verder kunnen met ons leven.

“Closure” betekent het gevoel dat een gebeurtenis of fase op een bevredigende manier is afgesloten, waardoor je verder kunt gaan zonder onopgeloste zaken of emoties. Het is een Engels woord dat vaak wordt gebruikt om het proces van emotionele afronding te beschrijven.

In onze stamgroepen zie ik dat we meer en meer het afscheid nemen een plekje geven in de laatste weken van het schooljaar.

Superleuke werkvormen komen naar boven: bijvoorbeeld het klassenkwartetspel. Laat iedereen vier kaartjes van hem- of haarzelf maken. Naam erop en vier positieve eigenschappen. En dan met een groepje het spel spelen.

Of verdeel de namen over de klas en laat een andere leerling vier positieve eigenschappen noemen.

Ook een ander spel vond ik mooi. Laat iedereen zichzelf beschrijven. Zet er ook één ding bij wat jij denkt dat de ander nog niet weet!

Neem de kaartjes in en bespreek het met elkaar. Wie is wie? Je zou ook alle kaartjes in een pot kunnen stoppen en er steeds een uit kunnen pakken.

Geniet nog even van het afscheid nemen.

Wil je een e-book met nog meer werkvormen! klik hier.

Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.
Het zit zo diep in mij, dat competitiegevoel! Het willen presteren en het eruit halen wat je geoefend hebt. En vooral met sporten en spel is het voor mij niet meer dan normaal om de spanning van presteren te voelen. Toch gaat er iets bovenuit... Iets wat niet te vatten is in competitie en winnen. Het samen lopen en daarvan genieten. 💛
Spelen is niet alleen leuk, het is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom spel niet mag ontbreken in het onderwijs: