Traumasensitief lesgeven

Het werken met kinderen met een gedragsuitdaging is TOPSPORT.

Basistraining:

Ontdek onze  training voor traumasensitief onderwijs


In ons programma hebben we de kracht van acht boeiende modules samengebracht, ontworpen om jou als onderwijsprofessional te versterken in het begrijpen en ondersteunen van kinderen die te maken hebben met trauma. Hier is een voorproefje van wat je kunt verwachten:

Module 1: Verken Diverse Trauma's
Ontdek de verschillende soorten trauma en ontwikkel inzicht in hun impact op kinderen.

Module 2: De Oorzaken en Reacties op Trauma
Leer de oorzaken van trauma begrijpen en herken de reacties van kinderen, zodat je effectiever kunt reageren.

Module 3: Diepgaand Inzicht in Trauma-effecten
Krijg diepgaand inzicht in de effecten van trauma op het denken, voelen en gedrag van kinderen.

Module 4: De Kunst van Traumasensitief Lesgeven
Verkrijg de basisvaardigheden voor het lesgeven met een traumasensitieve benadering.

Module 5: Bied Steun en Veiligheid
Ontdek hoe je een veilige en ondersteunende omgeving kunt creëren voor getraumatiseerde kinderen.

Module 6: Begeleid Zelfregulatie
Leer kinderen effectief zelfregulatiestrategieën aan, zodat ze hun emoties kunnen beheersen.

Module 7: Samenwerken met het Netwerk
Werk samen met een netwerk van professionals en ouders om de beste ondersteuning te bieden.

Module 8: Zorg Goed voor Jezelf
Ontdek het belang van zelfzorg en leer hoe je als leerkracht gezond en veerkrachtig kunt blijven.

In onze training draait alles om het delen van praktijkvoorbeelden en het stimuleren van open gesprekken. Het onderlinge gesprek staat centraal en is van groot belang. Samen ontdekken we patronen in het denken, voelen en gedrag van kinderen. We leren om door de traumabril te kijken en besteden aandacht aan zelfzorg voor leerkrachten. Ons ultieme doel is om de veerkracht van individuele kinderen te versterken, en we ontwikkelen samen ondersteuningsplannen, zowel voor leerkrachten als voor leerlingen.

Klaar om een positieve verandering te brengen in het leven van getraumatiseerde kinderen? Schrijf je vandaag nog in voor onze traumasensitieve onderwijstraining en word een ware expert in het creëren van een veilige, ondersteunende leeromgeving!"

Training 'traumasensitief lesgeven' a.d.h. het boek. 'Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen'
Toegang tot de online cursus om het geleerde nog eens te bekijken/luisten/maken.
Training op locatie van de school
Bonus: training: Objectief kijken naar leerlingen
Bonus: uitleg over het boek 'Als de alarmbel rinkelt' 

Een aantal begrippen die langskomen

Het komt vaak voor dat we conflictsituaties direct willen oplossen, en dat is begrijpelijk. Maar soms lukt het niet meteen. Het is belangrijk om te controleren of de kinderen in staat zijn om hun rationele denkvermogen te gebruiken. Een constructief gesprek kan namelijk alleen plaatsvinden wanneer zowel jij als de kinderen kalm zijn. Het kan nodig zijn om even afstand te nemen en te wachten tot de emoties zijn afgekoeld voordat je verder gaat. Dit gezegde kan worden toegepast: "het ijzer smeden als het koud is."

Triggers

Tijdens een stressreactie labelt het interne alarmsysteem gevaar aan alles wat er op dat moment in de omgeving gebeurt en wat in de hersenen wordt opgeslagen. Een gewone prikkel, zoals een stemgeluid of een geur, verandert zo in een trigger.

Toxische stress

Jonge kinderen zijn nog niet in staat om dit verhoogde stressniveau zelf weer te verminderen. Ze hebben daar hun ouders voor nodig. Wanneer deze ouders zelf de oorzaak van de stress zijn en/of wanneer ze hen onvoldoende kunnen helpen de stress te reguleren ontstaat er toxische stress.

Nieuwe Verbindingen.

Door nieuwe en positieve ervaringen en voorbeelden te bieden, en deze heel vaak te herhalen, kunnen we getraumatiseerde kinderen helpen om nieuwe neurale verbindingen te maken om de oude te overschrijven.

Veerkracht

Leerkrachten kunnen de veerkracht van kinderen vergroten door:
veilig, voorspelbaar en steunend te zijn;
te werken aan het vergroten van het gevoel van veiligheid en (zelf-)vertrouwen;
oog te hebben voor talenten en interesses die kinderen hebben en deze te stimuleren;

Ik vond de theorie zeer interessant

Verhelderend en interessant om mee te nemen naar het het werkveld

Michel

(Leerkracht)

"

Duidelijk in zijn uitleg

Veel voorbeelden en goede informatie qua theorie en praktijk. 


Wilma

( Leerkracht/Ib-er)

"

Erg interessant 

Erg vriendelijk en hield de aandacht er goed bij.



Marco

( Leerkracht SBO)

"

Prijs

Wat krijg je.

  • Training 'traumasensitief lesgeven' a.d.h. het boek. 'Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen'
  • Toegang tot de online cursus om het geleerde nog eens te bekijken/luisten/maken.
  • Onderwerpen in overleg mogelijk 
  • Training op locatie van de school/bedrijf
  • bonus: training: Objectief kijken naar leerlingen
  • bonus: uitleg over het boek 'Als de alarmbel rinkelt'  

Yearly

  • Working time 24/7 all days
  • 1 free meeting room
  • Max 15 team members
  • Free Tea & Coffee
>