Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Gymtijd en de gouden weken: Een Innovatieve Benadering van Leren en Bewegen

Gymtijd en de gouden weken: Een Innovatieve Benadering van Leren en BewegenIn de wereld van het basisonderwijs groeit de wens om leerlingen actiever te laten bewegen. Maar hoe kun je kostbare lestijd omzetten in beweging en tegelijkertijd verbinden met leermomenten? Hier presenteren we een spannend idee dat deze twee doelen naadloos combineert: Gymtijd en de gouden weken.Het concept is eenvoudig maar effectief: gedurende de eerste twintig minuten van een schooldag gaan leerlingen in groepen wandelen. Ze worden aangemoedigd om tweetallen te vormen en krijgen een kaartje met een specifieke opdracht mee. Tijdens hun wandeling bespreken ze samen wat er op het kaartje staat. Na slechts twee of drie minuten wisselen ze van partner, waardoor ze naast iemand anders lopen en de opdracht opnieuw bespreken. Deze opdrachten kunnen variëren van topografie tot rekenen, van taal tot het elkaar beter leren kennen. Na twintig minuten keren de leerlingen terug naar de school en gaan ze verder met hun reguliere klasactiviteiten. Dit wandelgedeelte kan echter op elk moment van de dag worden ingepland. Bijvoorbeeld, voor of direct na een pauze, aangezien de leerlingen toch al buiten zijn. Een extra uitje naar buiten gedurende de dag kan ook gunstig zijn.De voordelen van Gymtijd en de gouden weken zijn talrijk:1. Extra Beweegmomenten: Leerlingen krijgen extra gelegenheid om te bewegen, wat gunstig is voor hun fysieke gezondheid en welzijn.2. Voldoen aan Beweegvereisten: Het initiatief voldoet aan de groeiende eisen om meer beweging in het curriculum op te nemen.3. Gezonder en Stressverlagend: Beweging draagt bij aan een gezondere levensstijl en kan stress verminderen, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten.4. Verbeterde Focus: Na de wandeling zijn leerlingen vaak meer gefocust en klaar om te leren, wat de effectiviteit van de les verbetert.5. Behoud van Leertijd: Het mooie van dit concept is dat het leermomenten niet ten koste gaat van de reguliere lestijd, waardoor het curriculum intact blijft.6. Leuke Leermomenten voor Iedereen: Leerlingen genieten van de afwisseling en het plezier van bewegend leren, waardoor het onderwijs aantrekkelijker wordt.Gymtijd en de gouden weken bieden een mooie mogelijkheid van leren en bewegen, die zowel educatief als verrijkend is voor leerlingen van alle leeftijden. Het versterkt niet alleen de band tussen beweging en leren, maar zorgt er ook voor dat de schoolomgeving een gezondere en meer stimulerende plek wordt voor zowel leerlingen als leerkrachten..

Vragen: 1. Vertel iets over je hobby.2. Wat is je favoriete eten?3. Waar zou je op vakantie willen gaan?4. Voor €100, wat zou je kopen?5. Heb je een favoriet dier, en waarom juist dat dier?6. Rekenen of taal, en waarom?7. Wie zou je graag willen ontmoeten?8. Favoriete kleur en wat doet die met jou?9. Fietsen of lopen?10. Boswandeling of strandwandeling?11. Wat is het mooiste object dat je in je kamer hebt staan?12. Wat is een prachtige foto die je hebt genomen?13. Wat waardeer je aan vriendschap?14. Waar heb je een hekel aan?15. Waarvoor kun je heel boos worden?16. Welk huisdier zou je willen?17. Vertel iets over je gezin.18. Wat zijn jullie vakantieactiviteiten?19. Tekenen of knutselen?20. Favoriete boek?21. Wat bekijk je op YouTube?22. Wie volg je op sociale media?23. Wat is belangrijk in vriendschap?24. Stil werken of fluisteren?25. Alleen werken of samenwerken?26. Noem je gezinsleden.27. Wie is heel belangrijk voor jou?

Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.
Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.
Het zit zo diep in mij, dat competitiegevoel! Het willen presteren en het eruit halen wat je geoefend hebt. En vooral met sporten en spel is het voor mij niet meer dan normaal om de spanning van presteren te voelen. Toch gaat er iets bovenuit... Iets wat niet te vatten is in competitie en winnen. Het samen lopen en daarvan genieten. 💛