Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Het ijzer smeden als het koud is.

Het ijzer smeden als het koud is. 

Bij ons op school is het spel ‘Kingen‘ favoriet op het plein. Een vierkant met vier vierkanten  erin. Een bal en vier spelers in het veld. Allemaal in hun eigen vak. Een speler begint en is de king. Hij gooit de bal in een vak van een ander. De bal mag een keer stuiteren en dan moet je als speler de bal in een ander vak spelen. Lukt dat dan gaat het spel door. Lukt dat niet dan ben je af. Jij loopt uit het grote vak en iedereen schuift een plekje op. En een kind uit de rij sluit aan om mee te doen. 

Een snel spel waarbij iedereen mee kan doen en ook het verloop van het spel gaat snel.  Een spel waar je erbij moet zijn, veel plezier gemaakt wordt maar soms ook discussies ontstaan. Veel plezier en leermomenten dus. 

Veiligheid waarborgen en afstand nemen.

Als het gedrag uit de hand loopt willen we graag de veiligheid waarborgen.  We spreken ze aan en vragen om het gedrag te stoppen. Heel vaak vragen we meteen wat er aan de hand is. Want de pauze is bijna afgelopen en ze gaan de groep weer in.  De beschuldigingen gaan over en weer en je komt er niet uit. Zelf word je ook een beetje geïrriteerd want waar gaat het eigenlijk over. Waarom gaan ze niet lekker spelen. Dan ben je maar een keer vaker af toch. ‘En het zijn ook altijd dezelfde kinderen die erbij betrokken zijn.’ 

Soms is het handig om even afstand te nemen. De veiligheid te waarborgen en de kinderen tot rust laten komen. Even een praatje en even de frustratie en pijn benoemen. Maar dan even afstand nemen en krijgen.  De rust is weergekeerd en ze spelen weer verder of gaan  naar de groep terug. 

 Aanspreken

Even later roep je de kinderen bij je en ga je het gesprek aan. Wat is er gebeurd en waar hebben jullie zo last van. Laat ze naar elkaar luisteren. Vaak hoor ik in deze gesprekken terug dat ze alleen maar vertellen wat de ander gedaan of niet gedaan heeft.  Benoem en vraag wat hun gedrag was. Wat zij voelden en hun gedachten hierbij. Snel kom je erachter dat het dan vaak om kleine dingen gaat. Een beuk, een opmerking of het gevoel buitengesloten worden. 

Heel vaak willen we het conflict meteen oplossen. En terecht maar soms lukt dat ook niet.  Kijk of de kinderen wel bij hun denkend brein kunnen komen. Want een goed gesprek kun je alleen voeren als je allebei rustig bent. Of laat ik zeggen dat jij en de kinderen rustig zijn.  Even afstand  en het ijzer smeden als het koud is.

Spel moet je leren.

Aan het begin van het jaar moet je de kinderen spel weer leren. Wat zijn de afspraken en hoe werkt het ook al weer. Weet je van jezelf dat je heel fanatiek bent of niet. Heeft dat ook invloed op je spel. Misschien kan je wel afspraken maken om anderen elkaar te laten helpen.


Beste lezers. Ik wil heel graag mijn kennis delen over het brein en wat voor invloed dat heeft op je lesgeven. Maar ook wat is de reactie van de kinderen.

Het volgende komt aan de orde:
– Werking van je brein. (vluchten,vechten,bevriezen)
– Brein leren en stress verminderen door de juiste klassenmanagement
– Hoe krijg je een betere sfeer in de klas met de kennis over het brein.
Schrijf je nu in en ontvangt de link rond 15 september.

Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.
Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.
Het zit zo diep in mij, dat competitiegevoel! Het willen presteren en het eruit halen wat je geoefend hebt. En vooral met sporten en spel is het voor mij niet meer dan normaal om de spanning van presteren te voelen. Toch gaat er iets bovenuit... Iets wat niet te vatten is in competitie en winnen. Het samen lopen en daarvan genieten. 💛