JE ADEMHALING |lesgeven|gratis oefening

Hoe je ademhaling het verschil maakt in je reactie op kinderen.

Onder de uitleg van een moeilijke rekenopgave wordt je voor de 3de keer onderbroken door een leerling. Je voelt de frustratie toenemen, je buikspieren en je armen spannen zich aan. Je schouders gaan omhoog en je ademhaling wordt hoger. Je ogen knijpen zich samen en de rimpels boven je ogen komen tevoorschijn. Het is voor de derde keer dat je de leerling aanspreekt op zijn gedrag. Maar voor je gevoel zonder enig resultaat. Boos word je ervan. Je reactie is niet helemaal wat je had gewild en het heeft ook niet altijd het juiste resultaat opgeleverd. Maar hoe leer je om anders te reageren, en wat heeft je ademhaling hiermee te maken!

Wat een buik ademhaling voor invloed heeft op je reageren.

Als we diep via onze buik ademhalen, klopt ons hart langzamer en voelen we ons rustiger. Wanneer we sneller en dus hoger ademhalen, versnelt onze hartslag en neemt onze spanning toe. Als je nu je ademhaling onder controle kunt krijgen zal de spanning in je lichaam ook verminderen.  Een langzame, diepe ademhaling is super effectief. Het geeft je lichaam een gevoel van rust en veiligheid. Je lichaam krijgt het signaal dat alles oké is. En dat merk je meteen in je reactie.

Een langzame, diepe ademhaling is super effectief. Het geeft je lichaam een gevoel van rust en veiligheid.

Lesje zenuwstelsel.

Ons zenuwstelsel heeft twee takken. De ene tak wordt wel het parasympathisch zenuwstelsel genoemd (Rempedaal of acculader van je lichaam) en de ander het sympathisch zenuwstelsel genoemd.(gaspedaal van je lichaam) 

Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen. Je ademhaling daalt. Het heeft meteen een effect op een groot aantal organen. (Herstel)

Het sympatisch zenuwstelsel heeft het tegenonvergestelde effect. Het activeert de spieren, ademhaling en hartslag. Je bloeddruk stijgt en het zorgt dat het zweet je soms in de handen staat. Bepaalde hormonen zoals adrenaline worden aangemaakt. Het stelt je in staat om te overleven in levensbedreigende situaties.(Actie)

De truck van ademhaling.

Door langzaam en diep te ademen vanuit je buik activeer je dat gedeelte van je zenuwstelsel (parasympathis)dat signalen aan je hersenen doorgeeft dat het veilig is en daardoor zal je anders reageren. 

Wat dus te doen als de spanning toeneemt en je frustratie je de baas wordt!  ‘let op je ademhaling.’ Ga bewust je ademhaling vertragen, leg je hand op je buik en laat het bewegen op het ritme van je ademhaling.

Oefen in een veilige situatie.

Hieronder staat een oefening die je heel goed in de klas of waar je ook bent kunt toepassen. Let eens bewust op je ademhaling als je voor de klas staat. Gebruik de oefening eens als je voor je gevoel weer te lang moet wachten op één van je kinderen en je frustratie naar boven voelt komen.

Oefening: vertraag je bloeddruk en hartslag
Zo doe je het:
– Tel zacht in je hoofd terwijl je langzaam inademt tot 4.
– houd je adem 4 seconden vast
• Tel zacht terwijl je langzaam uitademt tot 4.
– houd je adem weer 4 seconden vast
– En begin weer rustig in te ademen. 

Probeer even lang in te ademen als uit te ademen. Dus als je 4 tellen inademt, adem je ook 4 tellen uit. Doe het in je eigen tempo, zodat het goed voor je voelt, en probeer langzaam je adem te verlengen.

Naarmate je aan dit ritme gewend raakt, kun je erop variëren. Doe dit echter wel pas nadat je meerdere keren bovenstaande oefening hebt gedaan. 

En dan komt dat moment.  Onverwachts en iedereen maakt het mee. Als je spieren zich weer aanspannen, je ademhaling sneller gaat, denk dan aan die oefeningen die je al gedaan hebt. En ik weet zeker dat je reactie anders zal zijn. Dat je een beslissing kunt nemen vanuit een rustiger perspectief. 

klasmanagement

Wil je een training bekijken hoe je je klasinrichting kunt gebruiken om stress te verminderen? Klik hiernaast om direct toegang te krijgen tot de online training.

Over de auteur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>