Wanneer je als leerkracht niet meer nieuwsgierig bent naar het motief achter het gedrag van je leerlingen, kun je beter inpakken.
Boek:gelukkige kinderen in een gelukkige klas Charlotte Visch.
Gisteren drie schoolteams van ‘De Bolster’ mogen trainen in Voorst. Ik heb ze al eerder getraind in het kader van Traumasensitief lesgeven (TSO). En vandaag was een dag waar ze stilstonden bij “Je eigen Koffer”. Een stukje theorie maar vooral praktisch bezig zijn met je eigen koffer, met de koppeling naar de leerling.
Ik heb grote bewondering voor wat deze leerkrachten doen. Omdat ze met een zeer moeilijke doelgroep werken. Jongeren en kinderen die heel veel in hun koffer meedragen.
Ik heb ze mogen vertellen over overtuigingen en verwachtingen. Over de levenslijn van jezelf en van de kinderen. Wat op je levenslijn heeft je gevomd. Waar stond je wieg en hoe was je jeugd. Wie of wat heeft je positief of negatief beïnvloed.
Aan de hand van symbolen: koffer, bolwol,stenen,bloemen,belletje heb ik ze meegenomen wat een traumatische ervaring voor impact heeft en nog heeft op het gedrag van leerlingen.
We hebben gekeken naar onze eigen koffer, wat zit erin als krachtig middel om te gebruiken in mijn dagelijks lesgeven. Wat zijn de triggers, de irritaties die jongeren bij mij oproepen.
Want wat er in mijn koffer zit heeft invloed op het lesgeven van vandaag!
Wil jezelf hiermee aan de slag. Download dan de oefening.
Zou je graag een training bij mij volgen Mail mij dan of stuur mij een persoonlijk bericht.