Leerkracht zijn is elke dag opnieuw met genade kijken.

400+ leerkrachten zijn je voorgegaan.

Werk aan relatie.

Uit het boek: Laat je kind niet los! Super om te lezen. Ze geven je een alternatief om anders te kijken naar kinderen. Als leerkracht wil je graag zo snel mogelijk de veiligheid waarborgen. Als de veiligheid en rust weer terug zijn gekeerd in de klas gaan we weer door met lesgeven. Maar we vergeten wat zo belangrijk is: RELATIE. Deze uitspraak kwam weer binnen bij mij. #trauma#kind #gabormate #relatie #basisonderwijs #gedragindeklas #leerkracht

Jezus zegt niets over de verloochening. Geen sneer, geen “ik zei het toch.” Maar aan land heeft Hij een vuurtje gemaakt, met vis en brood. Een vertrouwde setting. Warmte, eten, rust. Een veilige omgeving. En dan stelt Jezus de vraag. Niet: “Waarom heb je me verraden?” Maar: “Houd je van Mij?” Drie keer. Even vaak als de verloochening. Geen beschuldiging, maar een uitnodiging tot verbinding.
Pedagogisch sensitief werken betekent dat je goed aanvoelt wat een kind nodig heeft en hier begripvol op reageert. Het draait om emotionele afstemming, veiligheid en positieve relaties. Traumasensitief werken gaat een stap verder en houdt rekening met de impact van trauma op gedrag. Je biedt extra voorspelbaarheid, helpt kinderen met stressregulatie en ziet moeilijk gedrag als een stressrespons in plaats van onwil.
Het zit zo diep in mij, dat competitiegevoel! Het willen presteren en het eruit halen wat je geoefend hebt. En vooral met sporten en spel is het voor mij niet meer dan normaal om de spanning van presteren te voelen. Toch gaat er iets bovenuit... Iets wat niet te vatten is in competitie en winnen. Het samen lopen en daarvan genieten. 💛