Toneel in de klas.

Waarom is toneel zo goed voor kinderen?' In gesprek met mijn duo-collega kwam deze vraag naar boven. Ik ben altijd zo blij dat ze zo bedreven is in toneel. Ze neemt de klas mee in improvisatie, maakt ook altijd een korte kerstfilm.  Ik geloof dat door haar toneellessen de klas een betere klas wordt, waardoor ze beter met elkaar kunnen omgaan. Veiligheid vergroot en veel meer plezier op een dag hebben. 


Ik ben daarom op onderzoek gegaan en hier is mijn eerste bevindingen hierover.  Wat kunnen we leren van Viola Spolin.

In onze drukke levens vergeten we vaak hoe leuk spelen kan zijn. Viola Spolin, een expert in improvisatietheater, zei ooit dat acteren betekent dat je in het moment bent, en dat moment wordt gecreëerd door te spelen.

Maar waarom is spelen zo speciaal en hoe kan het helpen bij het overwinnen van moeilijkheden?

Spelen is geweldig als het gewoon leuk is, zonder dat anderen zeggen of het goed of fout is. Het zorgt voor een blij gevoel in ons hele lichaam. Maar waarom is dat eigenlijk?  Volgens Spolin is een spel eigenlijk een soort probleem dat moet worden opgelost.
Tijdens het spelen gebruiken we ons gevoel en concentreren we ons helemaal op het oplossen van dat probleem.
Spelen brengt actie en denken samen, zodat we volledig bezig zijn met het spel.
Spelen kan ons bevrijden van nare herinneringen en angst voor de toekomst.

Als we spelen, is er geen ruimte voor zorgen over vroeger of later. Het is als een bevrijding van oude problemen, en het brengt plezier met zich mee.

Waarom is plezier zo belangrijk? Plezier is geen manier om weg te lopen van de echte wereld, maar het opent juist de deur naar de echte wereld. Het is een moment waarin we stoppen met beoordelen en samenwerken om een doel te bereiken. Het zorgt ervoor dat ons hart sneller klopt, we scherper zijn en vol goede verwachtingen zijn.

Wat maakt plezier kapot? Oordeel en meningen kunnen het plezier bederven. Als we gaan nadenken over hoe we het doen, of wat anderen ervan vinden, wordt het minder leuk. Het Goedkeurings/afkeurings-syndroom, zoals Spolin het noemt, kan plezier verpesten. Helaas leren we van jongs af aan om veel na te denken over wat anderen van ons denken. Maar wat als we dat loslaten? Wat als we gewoon kunnen spelen zonder ons zorgen te maken?

De kracht van spelen zit in het plezier hebben, genieten van het moment en stoppen met te veel nadenken. Laten we het oordeel loslaten en gewoon plezier hebben.

Wie zet toneel/drama in en waarom. Zien jullie ook dat er meer veiligheid is en het plezier in de klas toeneemt! Ik hoor het graag van jullie. En wat moet ik zeker lezen om meer hierover te leren?

Over de auteur

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>